Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Slimmer rijden

De wegcode in Frankrijk

Geschreven door Olivier Duquesne op 08.05.2018

De wegcode in Frankrijk #1

Rijden in verschilt een beetje van het verkeer in België, vooral voor wat de snelheidsbeperkingen en het gebruik van richtingaanwijzers op een rotonde betreft.

De essentie

  • Rechts rijden.
  • Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven.
  • Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht.
  • Snelheidslimieten: 30 – 50 – 70 – 80 – 90 – 110 – 130 (zie detaillering hieronder).
  • Toegelaten alcoholgehalte in het bloed: 0,05 promille (0,02 voor jongeren onder 21 jaar).
  • Dichtheid van het wegennet: 1,77 km/km2.
  • Verkeersinfo: autoroutes.fr (107.7 FM op de snelwegen), infotrafic en Bison futé.
  • Voor een groot deel van de snelwegen, bruggen en tunnels moet je tol betalen.
  • Ecovignet in Parijs, Rijsel, Lyon, Straatsburg, Toulouse en Grenoble.

De regels van de Franse wegcode

Uitrusting en documenten

Verplicht

  • Gevarendriehoek.
  • Fluo hesje (verplicht voor bestuurder).
  • Identificatie van het land van oorsprong achterop het voertuig (tenzij opgenomen in nummerplaat).
  • Verzekerings- en inschrijvingsbewijs.
  • Europees of internationaal rijbewijs.
  • Attest voor het gebruik van het voertuig van een derde.
  • De verplichting om alcoholtests aan boord te hebben werd in mei 2020 geschrapt.
  • Winterbanden van november tot maart in bergstreken.

Aangeraden

  • Fluo hesje voor elke inzittende van het voertuig.
  • Europese parkeerschijf.
  • Crit’Air-ecovignet voor grote steden (Parijs, Rijssel, Straatsburg,…).
  • Eerstehulpkit.
  • Brandblusser.
  • Reservewiel.
  • Reservelampjes (halogeen).
  • Noodhamer.
  • Sneeuwkettingen voor bepaalde skigebieden.

Info over het Franse ecovignet.

Info over wegentol.

Snelheidsbeperkingen

Type weg

Toegelaten snelheid

Verkeersbord

Opmerkingen

Snelweg

130 km/u

110 km/u bij regenweer
 

50 km/u bij minder dan 50 meter zichtbaarheid.

Minimumsnelheid van 80 km/u op linkerrijstrook en 60 km/u op andere rijstroken, tenzij anders aangegeven of bij overmacht.

20 km/u lagere snelheidslimieten bij vervuilingspieken.

110 km/u met voorlopig rijbewijs*.

Weg met 2x2 rijstroken en middenberm buiten bebouwde kom

110 km/u

100 km/u bij regenweer

 

50 km/u bij minder dan 50 meter zichtbaarheid.

20 km/u lagere snelheidslimieten bij vervuilingspieken.

100 km/u met voorlopig rijbewijs*.

Buiten bebouwde kom

 80 km/u  

90 km/u op wegen met middenscheiding (vangrail of muurtje) en op stukken met minstens twee rijstroken in dezelfde richting.

In 2020 schakelen sommige departementen over naar 90 km/u (aangeduid door de snelheidsborden langs de weg).

Bebouwde kom

50 km/u  

30 km/u in Parijs, Bègles, Bordeaux (2022), Grenoble,  Lyon (lente 2022), Montpellier, Nantes, Rijsel (Lille) bijv.

30 km/u in Parijs (vanaf augustus 2021)

Ringweg rond Parijs

70 km/u  

Op de hele ringweg geldt voorrang aan rechts.

Het Crit'Air-vignet is er verplicht sinds 1 juli 2019.

Zone 30

30 km/u    

Woonerf

20 km/u    
  • Snelheidsbeperkingen buiten de regelmatige voorschriften zijn van kracht tot aan het volgende snelheidsbord, zelfs na een kruispunt.
  • De maximumsnelheden kunnen worden aangepast naargelang de weersomstandigheden.

* Het voorlopig rijbewijs van 3 jaar geldt enkel voor wie zijn rijbewijs (opnieuw) behaalt in Frankrijk, of voor wie met een Europees rijbewijs van minder dan drie jaar oud in Frankrijk komt wonen. Deze mensen moeten zich (bij droog weer) op de snelweg houden aan een beperking van 110 km/u. Op autowegen is dat 100 km/u (in plaats van 110 km/u) tot wanneer het rijbewijs definitief wordt.

Parkeren

  • Verboden om te parkeren voor een brandpaal.
  • Verboden om te stoppen of te parkeren op een zebrapad.
  • Verboden om met twee wielen op de stoep te parkeren.
  • Verboden te parkeren voor de toegangsweg tot een garage of een poort langs de openbare weg, zelfs als dat je eigen poort of eigendom is.
  • Verboden te parkeren tussen de rand van de weg en een doorlopende lijn op het wegdek indien de overblijvende breedte tussen het voertuig en deze lijn het voor andere voertuigen onmogelijk maakt om te passeren zonder de doorlopende lijn te overschrijden.
  • Blauwe zone met Europese parkeerschijf, in functie van aanwijzingen op aanvullend verkeersbord. De standaard parkeerduur is één uur.
  • In de betalende zones worden de regels aangegeven op de ticketautomaat.
  • Verboden te parkeren in de buurt van een spoorovergang, bovenop een helling, in een bocht of op een kruispunt.
  • Verboden te parkeren op bus- of tramhaltes.
  • Verboden te parkeren op sporen.
  • Een voertuig dat meer dan 7 dagen op de openbare weg wordt geparkeerd, mag worden afgesleept.

Voorrang en inhalen

  • Voorrang aan rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord.
  • Wanneer een voetganger oversteekt of aangeeft te willen oversteken, dan moet je stoppen. Soms staan er aanwijzingen op het wegdek die je moet naleven.
  • Op een steile bergweg waar kruisen moeilijk is moeten afdalende voertuigen eerst stoppen. Daarna krijgt het zwaarste voertuig (of een voertuig met sleep) voorrang op het kleinere voertuig (of het voertuig zonder sleep). Bij vergelijkbaar formaat heeft het klimmende voertuig voorrang op het afdalende.
  • Als de inhaalstrook is dichtgesneeuwd, is het verboden om de winterdiensten (strooiwagens en sneeuwruimers) in te halen die op de weg aan de slag zijn.
  • Op een snelweg met drie rijstroken of meer mogen voertuigen met een sleep van meer dan 7 meter lang enkel de twee rechterrijstroken benutten. De meer naar links liggende rijstroken zijn voor hen verboden.
  • Als een voertuig met ingeschakeld zwaailicht (en sirene) nadert, moet je zoveel mogelijk opzij gaan rijden om de doorgang vrij te maken, zeker wanneer het op de pechstrook rijdt. Als het tussen het overige verkeer rijdt, moet ervoor zorgen dat het doorgang krijgt.
  • Wanneer een onderhoudsvoertuig op de pechstrook of de wegberm stilstaat of traag rijdt, moet je vertragen en een rijstrook opschuiven om een “veiligheidsdoorgang” te maken. Hetzelfde geldt wanneer een voertuig op de pechstrook staat met zijn waarschuwingslichten aan. Op een weg met maar én rijstrook of zonder pechstrook moet je sterk vertragen en zo veel mogelijk afstand nemen van de wegenwerkers.

  • Je mag geen versperd kruispunt oprijden (ook niet bij groen licht). Je moet een kruispunt dus altijd vrij laten als je niet zeker bent dat je zal kunnen doorrijden. De stad Parijs kan voor deze regel zelfs op afstand boetes uitschrijven via camera’s.
  • Motorrijders mogen niet tussen de voertuigen staan of rijden, met uitzondering van 21 departementen (die deel uitmaken van een testperiode tot 2024), waaronder Nord, Bouches-du-Rhône, Île-de-France, het grootstedelijk gebied Lyon, Vaucluse, Pyrénées-Orientales... De volledige lijst vind je hier (Franse wetstekst).
  • Trams hebben altijd voorang.
  • Je moet verplicht stoppen bij een stilstaande tram die passagiers laat in- of uitstappen op een plek zonder eigen bedding.
  • In de bebouwde kom heeft een bus die zijn halteplaats verlaat (linkerrichtingaanwijzer geactiveerd) voorrang.

Kinderen

  • Kinderzitje, zitverhoger of gehomologeerd insnoersysteem verplicht tot 1,35 meter of 10 jaar.
  • Kinderen jonger dan 10 mogen niet voorin zitten (tenzij er geen achterbank is of het om een tegen de rijrichting in gemonteerd kinderstoeltje gaat.
  • Sinds 2018 zijn enkel nog Isofix-stoeltjes toegelaten.
  • Sinds maart 2017 moeten kinderen jonger dan 12 verplicht een fietshelm dragen.

Andere bijzondere regels

  • Aan een stopbord moet je minstens 2 seconden stilstaan.
  • Je moet je rechterrichtingaanwijzer gebruiken bij het verlaten van een rotonde. Op een rotonde met meerdere rijstroken moet je de linkerrichtingaanwijzer gebruiken als je de linkerrijstrook wil gebruiken en vervolgens de rechterrichtingaanwijzer om terug van rijstrook te veranderen en de rotonde te verlaten.
  • Het Place de l'Étoile in Parijs (Arc de Triomphe) wordt niet gezien als een rond punt. Er geldt dus voorrang van rechts. Wie het kruispunt oprijdt heeft voorrang.
  • Op de snelweg is het verboden op de middelste of linkse rijstrook te blijven rijden als de rechtse strook vrij is.
  • Aan een tolstation is het verboden om een gesloten rijstrook op te rijden (aangeduid met een rode X boven de doorgang). Het is ook verboden om achteruit te rijden aan een tolpoort. Bij problemen moet je de operator oproepen via de intercom.
  • Op nieuwe secties met een geautomatiseerde péage (tol) met camerasysteem (free flow) moet er ofwel een elektronische tolbadge (télépéage) worden gebruikt, je nummerplaat op voorhand worden geregistreerd of achteraf worden betaald via internet of aan specifieke terminals.
  • Je mag op een busstrook rijden om af te slaan, tenzij wanneer die door een doorlopende lijn wordt afgescheiden.
  • Je mag niet met enkel de standlichten rijden.
  • Bestuurders mogen geen oortjes inhebben. Bellen mag enkel via het handenvrij systeem van de auto.
  • Het is verboden om te eten of drinken (zelfs een slok) achter het stuur.
  • Je mag niet roken in de auto in het bijzijn van kinderen jonger dan 12.
  • Fietsers zijn niet verplicht om op de fietspaden te rijden die op het wegdek zijn geschilderd, tenzij wanneer dat met een bord wordt aangegeven (rond bord met blauwe achtergrond).
  • Op bergwegen ben je doorgaans verplicht om winterbanden (of sneeuwkettingen) te hebben tussen oktober en mei. Een nieuwe regel (2021) schrijft voor dat in bergachtige gebieden van 1 november tot 31 maart winterbanden OF winterkettingen moeten worden gemonteerd. Deze gebieden zijn aangegeven met specifieke borden.
  • Spijkerbanden zijn toegelaten van de zaterdag voor 11 november tot de laatste zondag van maart het volgende jaar.
  • De tijdelijke gele signalisatie ‘barrière de dégel’ (letterlijk vertaald: ‘dooibarrière’) geeft aan dat de weg verboden is voor vrachtwagens tijdens de dooiperiode om de structuur van de weg te behouden. Auto’s hebben er dus geen invloed van.
  • Je mag niet op boswegen rijden, tenzij met een toelating.
  • Het is verboden de motor te laten draaien als er geen bestuurder in zit.
  • Motorrijders moeten gehomologeerde handschoenen (CE-certificaat) dragen.
  • Op tolwegen brengt de radiofrequentie 107.7 FM alle zenders samen die dag en nacht verkeersinformatie brengen

Bijzondere verkeersborden

 

Bord

Betekenis

Adviessnelheid.

Verplichte minimumsnelheid.

Rotonde met voorrang.

Verplichte veiligheidsafstand tussen voertuigen.

Nooduitloopstrook

Parkeerverbod van de 1ste tot de 15de van de maand. De laatste dag van elke periode wordt van kant gewisseld tussen 20u30 en 21u.

Parkeerverbod van de 16e tot de 31ste van de maand. De laatste dag van elke periode wordt van kant gewisseld tussen 20u30 en 21u.

Zone met alternerend parkeren. Parkeren mag van de 1ste tot de 15de van de maand aan de zijde van de gebouwen met oneven huisnummer en van de 16de tot de 31ste aan de zijde van de gebouwen met even huisnummer. De laatste dag van elke periode wordt van kant gewisseld tussen 20u30 en 21u.

Parkeren geregeld met parkeerschijf.

Betalend parkeren.

Autoweg (motorfietsen toegelaten). Tenzij anders aangeduid mag je hier 110 km/u rijden.

Eenrichtingsstraat.

Filegevaar door gebeurtenis verderop (ongeval, werken). Driehoekige borden met gele achtergrond geven aan dat het om een tijdelijk verkeersbord gaat, vaak door wegenwerken, een tijdelijke sluiting of een ongeval.

Kruislichten verplicht.

Kruislichten niet langer verplicht.

Tunnelingang. Verboden rechtsomkeer te maken, te stoppen of te parkeren tenzij op de noodstroken.

Zone met noodstroken op vaste plaatsen (enkel voor noodsituaties).

De gebieden waar winterbanden of het meenemen van winteruitrusting (kettingen) verplicht is van 1 november tot 31 maart

Sneeuwkettingen op minstens twee aangedreven wielen verplicht (zelfs met winterbanden, tenzij anders omschreven door bord).

Bergpas afgesloten.

Wegwijzer naar snelwegtraject of snelweg.

Verkeerswisselaar.

Ticket nemen aan tolpoort.

Rijstrook voor wie cash of met kredietkaard wil betalen aanwerknemer van tolstation.

Rijstrook waar je enkel met kredietkaard kan betalen.

Automatische tolpoort met muntstukken.

Rijstrook voorbehouden aan “Télépéage”, enkel voor voertuigen met abonnement en bijhorend apparaat. Je mag door de tolpoort rijden zonder stoppen aan maximum 30 km/u.

Voorbehouden rijstrook (autodelen, taxi's enzovoort). Soms op zwarte achtergrond (variabele weergave).

Aanwijzing van routes, met de afstand in kilometer.

Omleiding.

Alternatieve route.

Groene weg, niet toegankelijk voor gemotoriseerde voertuigen.

Zone met voorrang voor voetgangers. Als een voetganger wil oversteken, moe je achter de stippellijn blijven staan.

Alle Franse verkeersborden.

Repressie

  • Dankzij bilaterale akkoorden met België heeft de Franse overheid toegang tot alle nodige gegevens om Belgische bestuurders te kunnen opsporen en hen thuis het pv te kunnen opsturen met het boetebedrag. Deze akkoorden gelden voor alle types inbreuken (parkeren, snelheid, bellen aan het stuur, gordeldracht, richtingaanwijzers, inhalen enzovoort).
  • De CRS, nationale gendarmerie, nationale politie en stadspolitie mogen automobilisten verbaliseren binnen de grenzen van hun bevoegdheid.
  • Moeilijk te herkennen anonieme voertuigen (Citroën, Dacia, Peugeot, Renault) kunnen rijdend flitsen. Doorgaans rijden ze 10 km/u trager dan toegelaten. Ze werken met een tolerantie van 11 km/u (14 km/u bij 110 en 16 km/u bij 130 op de snelweg). Let dus op als je een traag rijdende auto inhaalt op een departementsweg.
  • Sinds 1 juli 2018 mogen de ordediensten het rijbewijs intrekken van bestuurders die door hun overtreding andere weggebruikers in gevaar brengen terwijl ze aan het telefoneren waren (geen richtingaanwijzer, volle lijn overschrijden, door het rood rijden,…).
  • Virtueel rijbewijs met 12 punten voor buitenlandse bestuurders. Na verlies van alle punten: rijverbod van 1 jaar op Frans grondgebied. Een buitenlandse bestuurder die toch rijdt zonder punten op zijn rijbewijs, riskeert 2 jaar gevangenis en een boete van 4.500 euro.
  • Er bestaat een systeem met kortingen op boetes als je snel betaalt. Omgekeerd kan het boetebedrag na 45 dagen worden verhoogd. Onderaan deze lijst vind je een link naar de forfaitaire boetebedragen.
  • Rijden zonder Crit’Air-vignet of met een ongeldig vignet in een ZCR en ZPA: 68 tot 135 euro.
  • Dronken rijden of rijden onder invloed: 135 tot 4.500 euro (tot 150.000 euro als je onder invloed een dodelijk ongeval veroorzaakt) en 6 punten.
  • Bellen aan het stuur zonder handenvrij systeem: 135 euro en 3 punten.
  • Niet dragen van veiligheidsgordel: 135 euro en 3 punten.
  • Snelheidsovertreding: minstens 45 euro, 90 tot 375 euro voor overtredingen van 10 tot 50 km/u, 1.500 euro boven de 50 km/u en bij recidive 3.750 euro en een gevangenisstraf. 1 tot 6 punten.
  • Parkeren waar dat niet mag: 35 euro met risico op afslepen (135 euro, afslepen en 3 punten als je je op een gevaarlijke of zeer hinderlijke plaats parkeert).
  • De parkeertijd overschrijden of parkeren zonder te betalen waar dat wel moet: “Forfait post-stationnement” (FPS) en eventueel afslepen. Het bedrag van de FPS en zijn duur worden door de gemeente bepaald en verschillen per stad. Zo betaal je bijvoorbeeld 50 euro voor 6 uur in Parijs, 17 euro voor 5 uur in Rijsel en 60 euro voor 10 uur in Lyon (centrum). De FPS mag worden afgetrokken van het bedrag van het laatste ticket.
  • Parkeren in blauwe zone zonder Europese parkeerschijf: 35 euro en eventueel afslepen.
  • Gevaarlijk inhalen of overschrijden van volle lijn: 135 euro en 3 punten.
  • Een geblokkeerd kruispunt oprijden: 135 euro.
  • Negeren van voorrang, stopbord of rood licht: 135 euro en 4 punten.
  • Tegen de richting in rijden: 135 euro en 4 punten.
  • Verboden maneuver op snelweg (omkeren of achteruit rijden): 135 euro en 4 punten.
  • Roken in de auto in het bijzijn van kinderen jonger dan 12: 68 euro.
  • Een scherm (met uitzondering van navigatie of rijhulp) bekijken terwijl je rijdt: 1.500 euro, inbeslagname van het toestel en 3 punten.
  • Alle gedrag dat door de ordediensten als gevaarlijk wordt beschouwd (vooral afgeleid zijn aan het stuur): 75 euro en 3 punten.
  • Een tolpoort doorrijden zonder te betalen of fraude met tol: 375 euro.
  • Andere overtredingen: 45 euro tot 750 euro en 0 tot 6 punten, of zelfs gerechtelijke vervolging, afhankelijk van de ernst van de feiten.
  • Snelheidscontroles: talrijke vaste en mobiele controles, met verrekijkers, van op bruggen en met rijdende anonieme wagens. Officiële kaart van alle automatische controletoestellen voor snelheid of door het rood rijden.
  • De foutenmarge van flitsers op de gemeten snelheid is 5 km/u onder de 100 km/u. Bij hogere snelheden dan 100 km/h wordt dat 5 procent (of 10 km/u en 10 procent in rijdende anonieme flitswagens). Opgelet: deze marge wordt bepaald in functie van de radar, die zelf 3 tot 4 km/u kan afwijken.
  • Community-gebaseerde ‘rijhulp’ toegelaten (een lijst met 24 conforme toestellen).
  • Lijst met barema’s van rijbewijspunten en boetes met vermindering, forfaitair en met vermeerdering in Frankrijk.
  • Je kan je boetes online betalen.

Lexicon

Frans

Duits

1 trait danger

1 streep = gevaar

2 traits sécurité

2 strepen = veilig

Accident

Ongeval

Aire de chaînage

Parking om kettingen om te leggen

Alerte pollution

Vervuilingspiek

Allumez vos feux

Steek uw lichten aan

Aquaplanage

Gevaar voor watergladheid

Arbres inclinés

Overhangende bomen

Arrêt autorisé sur trottoir

Stilstaan op trottoir toegelaten

Attention danger

Opgelet gevaar

B.A.U.

Pechstrook

Barrière de dégel

Gewichtsbeperking tijdens vriesweer

Bouchon

File

Brouillard fréquent

Gevaar op mistvorming

Cédez le passage

U heeft geen voorrang

Chaussée déformée

Vervormd wegdek

Circulation différenciée

Rijverbod voor vervuilende voertuigen

Contrôles automatiques

Automatische controle

Crit’Air

Ecovignet met de naam Crit'Air

De … à …

Van… tot…

Défense d’entrer

Geen toegang

Déviation

Omleiding

Distance de sécurité

Veiligheidsafstand

Douane

Douane

Excepté

Uitgezonderd

Extérieur

Langs buiten

Fauchage

Snoeiwerken

Fermé

Gesloten

Fermeture

Sluiting

Fin d’allumage des feux

Einde verplichting koplampen

Fin d’interdiction aux automobilistes

Einde verbod voor automobilisten

Fin de chantier

Einde wegenwerken

Fin de déviation

Einde omleiding

Gare de péage

Tolstation

Gendarmerie

Rijkswacht

Halte

Halte

Horodateur

Parkeermeter

Incendie

Brand

Intempéries

Storm

Interdit à tous véhicules

Verboden voor alle voertuigen

Interdit aux motocyclistes

Verboden voor motorfietsers

Interdit du 16 au 31 du mois

Verboden van de 16de tot de 31ste van de maand

Interdit du 1er au 15 du mois

Verboden van de 1ste tot de 15de van de maand

Interdit sauf…

Verboden behalve voor…

Intérieur

Binnen

Limitation de vitesse

Snelheidsbeperking

Lu – Di

Ma – Zo

Lu – Sa

Ma – Za

Lu – Ve

Ma – Vr

Neige

Sneeuw

Obligatoire

Verplicht

Ouvert

Open

Ouvert jusqu’à

Open tot

Par route enneigée ou verglacée

Bij sneeuw of ijzel

Par temps de neige

Bij sneeuw

Par temps de pluie

Bij regen

Par verglas ou brouillard

Bij ijzel of mist

Péage

Tol

Pluie

Regen

Pneus neige admis

Winterbanden toegelaten

Pneus spéciaux admis

Speciale banden toegelaten

Pollution de l’air réduisez votre vitesse

Luchtvervuiling, verminder uw snelheid

Prière de ne pas stationner

Gelieve niet te parkeren

Prochaine sortie

Volgende uitrit

Rappel

Herinnering

Risque d’avalanche

Lawinegevaar

Risque de verglas

Ijzelgevaar

Rocade

Kleine ring

Roulez au pas

Rijd stapvoets

Route barrée

Weg gesloten

S’adresser à la mairie

Wend u tot het stadhuis

Sauf desserte locale

Uitgezonderd plaatselijk verkeer

Sauf résidents

Uitgezonderd bewoners

Sauf riverains

Uitgezonderd omwonenden

Section à vitesse régulée

Traject met verlaagde snelheid

Signal automatique

Automatische slagboom

Sortie d’engins

Uitrit werfvoertuigen

Sortie d’usine

Fabrieksuitrit

Sortie de véhicules

Uitrit voertuigen

Sous surveillance (tunnel / autoroute)

Cameratoezicht (tunnel/snelweg)

Stationnement interdit

Parkeren verboden

Stationnement payant

Betalend parkeren

Stationnement réglementé

Gereglementeerd parkeren

Suivre déviation

Volg omleiding

Sur la file de gauche/droite

Op de linker-/rechterrijstrook

Travaux

Wegenwerken

Trous en formation

Gaten in het wegdek

Un train peut en cacher un autre

Na een trein kan nog een tweede volgen

Véhicules lents

Langzame voertuigen

Véhicules surbaissés attention

Verlaagde voertuigen: opgelet

Verglas (fréquent)

(regelmatige) ijzelvorming

Vérifiez votre distance de sécurité

Let op uw veiligheidsafstand

Vitesse limitée

Beperkte snelheid

Voie de gauche/droite

Linker-/rechterrijstrook

Voie sans issue

Doodlopende straat

ZFE (zone faible émission)

ZFE (lage-emissiezone)

Noodnummers en automobilistenclubs

Deze informatie is ter indicatie en stamt uit 2017.

Vind hier informatie voor heel Europa

De wegcodes van de buurlanden

Ontdek hier de verkeersregels van België, Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Tests

Onze tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken