Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Hoezo, de McLaren 750S valt niet te bestellen in China!?

Geschreven door Steven Appelmans op 25-11-2023

McLaren heeft - op z'n zachtst gezegd - een eigenzinnige manier van werken. Wat we meestal wel kunnen pruimen wegens de interessante uitkomsten die uit die aparte insteek voortkomen. Al zijn er soms enigma's waar ook wij het hoofd niet rondkrijgen. Zoals waarom de recente 750S niet te bestellen valt in China, bijvoorbeeld.

China geldt als goudmijn voor iedereen die vier wielen rond een motor boetseert. Helemaal als die constructeurs rekenen met vijf of meer cijfers. Er zijn dan ook behoorlijk wat welstellenden daar in het Verre Oosten, (super)rijken die dat eveneens graag etaleren via Europese statussymbolen.

Ferrari, Rolls-Royce, Bugatti, ze dingen er allemaal naar de hand van de rijke Yang's en Li's. Ook McLaren trouwens, zij het evenwel zonder de onlangs gepresenteerde 750S. Hoe dat komt?

Alles voor de prestaties

Daarvoor moeten we even terug naar de eigenzinnigheid van daarnet. McLaren doet immers geen concessies als het de prestaties aan zou tasten. Ook niet als het daardoor een gigantisch verkoopspotentieel links moet laten liggen.

Wat exact geschiedde in de 750S. Diens 4 liter-V8 doet het namelijk zonder partikelfilter. Een kleinood dat echter vereist is wil je gehomologeerd geraken in China. Pas op, de ingenieurs in Woking hebben zich weldegelijk over het issue gebogen. Zij het telkens met dezelfde constatatie dat het toevoegen van zo'n filter pk's zou kosten. En da's dus een no go.

Een SUV?

Een alles-of-niets-houding die het merk trouwens doortrekt doorheen de ontwikkeling van zijn portfolio. In tegenstelling tot zijn grootste concurrenten willen de Britten ab-so-luut niet weten van een SUV.

Ook een zuiver op batterijen terende McLaren zal er alleen maar komen 'als het echt niet anders kan'. Misplaatste koppigheid of charmant idealisme? De tijd zal het uitwijzen

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten