Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Het enigma Tesla

Geschreven door Tony Verhelle op 24-04-2019

Het mag vreemd lijken, maar auto’s bouwen is voor Tesla maar een nevenactiviteit.

De eerste maanden van dit jaar is de verkoop van elektrische voertuigen in ons land fors gestegen. De voornaamste reden daarvoor prijkt op de omslag van dit nummer, de Tesla Model 3, waarvan u hier de eerste Gedetailleerde Wegtest kunt vinden. Dat het enige voeten in de aarde heeft gehad om de auto bij ons te krijgen, is een understatement, maar eindelijk is hij er, en hij wordt nu in een recordtempo uitgeleverd aan de vele diehards die het wachten nog niet beu waren geworden.

Het zeer eigenzinnige Tesla bestaat al een tijdje, maar het is pas sinds wonderboy Elon Musk de Amerikaanse autobouwer overnam, dat het merkwaardige verhaal pas écht is begonnen. Zoals Musk himself het ons ooit nog bevestigde toen hij een paar jaar terug het verdeelcentrum in de buurt van Tilburg bezocht, wil Tesla in de eerste plaats een batterijproducent zijn. Musk beweert pas gelukkig te zullen zijn als de wereldwijde elektrificatie er zo snel mogelijk komt en als zijn bedrijf daar zoveel mogelijk batterijen voor mag leveren.

Het mag dus vreemd lijken, maar auto’s bouwen is voor Tesla eigenlijk een nevenactiviteit. Maar met de komst van de Model S en de Model X heeft de constructeur geen steen in de automobiele kikkerpoel gegooid, maar eerder een gigantisch rotsblok. Over de invloed die het merk heeft gehad in de omslag die de auto­wereld op aandrijfvlak aan het maken is, zullen ongetwijfeld nog heel wat thesissen worden geschreven, maar hij kan nauwelijks overschat worden. Natuurlijk zijn er ook andere gebeurtenissen die een bepalende rol hebben gespeeld. Dieselgate, om er maar een te noemen, dat de VW-groep in een recordtempo deed evolueren van een koele minnaar van het EV-verhaal tot (binnen afzienbare tijd) de EV-kampioen.

Nochtans gaat het pad van Musk en de zijnen niet echt over rozen. Om de haverklap steken grote moeilijkheden de kop op, niet het minst met het opvoeren van de productie, en het mag een regelrecht wonder heten dat de aandeelhouders zoveel vertrouwen blijven hebben in Tesla, ondanks de tot nog toe zeer povere financiële resultaten (om het woord desastreus niet te gebruiken). Het geheim is dat Musk erin geslaagd is van zijn Tesla een automobiel Apple te maken: de klanten zijn in de eerste plaats fans en vinden het zelfs een eer dat ze gebruikt worden om constant de database van de firma te spekken. Musk is trouwens ook een meester in de communicatie en vooral in het afleiden van de aandacht wanneer er zich moeilijkheden voordoen: dan wordt er wel een Tesla in de ruimte geschoten met de eigen raket (X-Space) of dan wordt er weer een tunnel gegraven voor ultrasnel passagiersvervoer (Hyperloop).

Ondertussen moet de Model 3 meer volk aanspreken, en zit zijn cross-overafgeleide Model Y eraan te komen. Want zelfs bij het eigengereide Tesla weten ze dat SUV’s een bepalende factor zijn geworden in de autoverkoop. Ook bij ons is dat al een tijdje het geval. Vandaar dat wij op 11 en 12 mei onze succesvolle SUV-days nog eens overdoen. De inschrijvingen zijn op dit moment in volle gang. Mis de boot… euh, de SUV niet.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten