Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Vadertje Staat

Geschreven door Tony Verhelle op 04-07-2018

Energiemaatschappijen zullen er alles aan doen opdat de consument niet té onafhankelijk zou worden.

Het is een beeld dat lang geleden populair was: Vadertje Staat, een basisbegrip om te kunnen vatten waarom en hoe de Belgische samenleving een overwegend solidaire samenleving is geworden. In dit bestek willen we het even over onze energiefactuur hebben, die ook verregaand door datzelfde ‘vadertje’ wordt bestierd en die bij de hoogste in Europa ligt. Allerlei redenen worden in dat verband naar voren geschoven, van kaduke kerncentrales die we toch niet kunnen missen, tot een mislukte subsidiepolitiek voor groene energie. Nooit wordt er daarentegen gesproken over het absolute gebrek aan visie en besluitvaardigheid dat onze politiek teistert.

In dit eigenste nummer hebben we het over een interessante oplossing voor de (elektrische) energieproblematiek, ons aangereikt door – no kidding – de auto-industrie, of beter gezegd de Japanse auto-industrie. De plug-inhybride Mitsubishi Outlander PHEV (zie pagina 33 en volgende) is samen met de volledig elektrische Nissan Leaf op dit ogenblik de enige auto die in staat is om niet alleen elektriciteit te ‘tanken’ van het net, maar ook een intelligent gesprek te voeren met datzelfde netwerk. 

Interessant, want de elektriciteitsleveranciers zijn druk op zoek naar een oplossing voor de productie- en consumptiepieken die niet samenvallen. Elektrische energie opslaan in de vorm van waterstof kan in dezen een oplossing zijn, maar ook het zogenoemde slimme netwerk of de smart grid. Zo kan de eigenaar van zo’n Outlander PHEV zijn auto laten communiceren met de grid en op die manier zelfs zijn eigenaar geld laten verdienen door op het juiste moment goedkope elektriciteit op te laden en op een ander tijdstip dure elektriciteit terug te geven. Ondertussen is die auto ook in staat om als bijkomende huishoudelijke energiebron te fungeren of in noodgevallen zelfs voor de levensnoodzakelijke energie te zorgen.

Uiteraard is dit bij ons nog niet mogelijk, maar, zo zegt ons aller energievader Bart Tommelein, de slimme meter is op komst. Die zal in staat zijn het energieverbruik van de modale Belg tot op de centiem te monitoren. Juist, ja, maar ten voordele van wie? De grote energiemaatschappijen bewijzen op dit ogenblik lippendienst aan het idee van het slimme energienet, maar zij zullen er alles aan doen opdat de consument niet té onafhankelijk zou worden van hen. Zonnepanelen worden gestimuleerd bijvoorbeeld, maar ze zullen door de slimme meter worden afgestraft, omdat ze elektriciteit in het net sturen op momenten dat die het minst nodig is (als er volle zon is). 

Energie bufferen wordt dus noodzakelijk om de zelf opgeslagen energie op het juiste moment in het net te injecteren. Naast de powerwall thuis kan een auto met een grote elektrische batterij en intelligente communicatie de oplossing zijn. Benieuwd wat Vadertje Staat hier uit zijn mouw zal schudden om de modale consument toch niet te onafhankelijk te laten worden. Die bijzonder slimme meter blijkt in elk geval nog niet in staat om met de PHEV of BEV te communiceren. Onkunde of moedwil?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten