Samenvatting Dacia Spring 2026
- Nieuwe motoren: 70 of 100 pk
- Aangepast onderstel, verbeterde stroomlijn
- Van NMC-, naar LFP-batterij, ongewijzigd rijbereik
- Commercialisatie novermber 2025, niet duurder
De Dacia Spring geldt nog altijd als de minst dure EV op onze markt, en dat legt hem geen windeieren: sinds de lancering in Europa werden er al 179.000 exemplaren van verkocht, en ook dit jaar is hij de op één na populairste EV op de particuliere markt.

Met zijn eenvoudige, maar robuuste en spaarzame karakter wist hij al menig stadsbewoner te overtuigen, maar daarbuiten botsten zijn bescheiden chassis en zijn al even bescheiden motoren snel op hun limieten. Een modelupdate voor 2026 moet daar verandering in brengen.
70 of 100 pk
De motorline-up gaat volledig op de schop: de varianten met 45 en 65 pk verdwijnen en maken plaats voor een nieuw duo asynchroonmotoren van 70 en 100 pk, nog altijd afkomstig van het Chinese Dongfeng. Zeker de krachtigste van de twee belooft een stuk betere tussenacceleraties bij hogere snelheden, zodat de Spring voortaan ook zijn plek heeft op de snelweg. Om dat concreet te maken: voor de herneming van 80 naar 120 km/u heeft de 100 pk-versie nog maar 6,9 seconden nodig. Bij de vroegere instapversie was dat maar liefst 26 seconden.
Naast de motoren werd ook het platform onder handen genomen, met extra verstevigingen, een betere gewichtsverdeling en zowaar een antirolstang achteraan. Het moet de Spring een veiliger, geruststellender karakter geven buiten de stad. Ook de nieuwe vijftienduimvelgen (vanaf het uitrustingsniveau Expression) en de verbeterde stroomlijn (nieuwe spoiler, bodembekleding) dragen hun steentje bij.
Nieuwe LFP-batterij
De andere grote nieuwigheid is dat de Dacia Spring 2026 zijn NMC-batterij van 27,4 kWh onder de koffervloer inruilt voor een veel dunnere, en centraal tussen de assen ingebouwde LFP-batterij van 24,3 kWh. Ondanks die iets kleinere capaciteit blijft het WLTP-rijbereik van 225 kilometer (tot 300 kilometer in de stadscyclus) ongewijzigd, omdat de nieuwere motoren iets zuiniger zijn (het gemiddelde normverbruik bedraagt 12,4 kWh/100 km). De laadsnelheden blijven beperkt: 7 kW op wisselstroom en (optioneel) 40 kW op gelijkstroom.

Slim en functioneel
De koffer van de Spring behoudt zijn interessante volume van 308 liter (uitbreidbaar naar 1.004 liter door de achterbank neer te klappen), maar voegt daar extra opbergruimte (in totaal 32 liter) aan toe. Verder is er nu ook een V2L-mogelijkheid, waarmee je (tegen bijbetaling) elektrische apparaten van stroom kunt voorzien, net als een gemoderniseerde interface, met digitale tellers van 7 duim, een centraal aanraakscherm van 10,1 duim en draadloze connectiviteit op de Extreme. Ook de slimme YouClip-accessoires, bekend uit andere modellen, zijn verkrijgbaar.
De grote troef van de Spring blijft natuurlijk zijn verhouding value for money. Concrete prijzen worden pas in november 2025 bekendgemaakt, maar Dacia belooft dat de instapversie met 70 pk niet veel duurder zal zijn dan de huidige Spring Electric 65.