Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Twintig jaar Skoda en Volkswagen

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-04-2011

Op 16 april 1991 trad Skoda het Volkswagen-bolwerk binnen. Twintig jaar later is het Tsjechische merk sterk geëvolueerd en heeft het zijn wereldwijde verkoop verviervoudigd.

Het is ondertussen twintig jaar geleden dat Volkswagen zich in Skoda inkocht. Toen laatstgenoemde in 1990 geprivatiseerd werd, had het nood aan kapitaal. BMW, General Motors, Renault en VW toonden interesse en uiteindelijk koos de Tsjechische overheid voor de groep uit Wolfsburg. Die relatie ging van start op 16 april 1991. In die tijd had de Tsjechische constructeur alleen nog de Favorit in de catalogus staan. Deze compacte vijfdeursberline met voorwielaandrijving was nog voor het VW-tijdperk ontwikkeld en werd, na een facelift in 1992, nog verkocht tot 1995. Zijn opvolger was de Felicia. Die werd op zijn beurt na 1999 vervangen door de Fabia, het model dat de populariteit van het merk alsmaar heeft doen stijgen. In 1996 zag een ander succesmodel het licht: de Octavia. Op dit moment omvat het gamma vijf modellen: de Fabia, de Roomster, de Yeti, de Octavia en de Superb.

In België wordt de distributie van Skoda sinds 1992 verzorgd door D'Ieteren. Op twintig jaar tijd heeft de constructeur zijn verkoop verviervoudigd en zijn markt geografisch uitgebreid. Vroeger was die beperkt tot Europa, vandaag zijn Skoda's in 100 landen beschikbaar, waaronder India sinds 2001 en China sinds 2007. Die laatste is de grootste buitenlandse markt geworden en is goed voor een kwart van de verkoop. In 2010 werden er wereldwijd 750.000 Skoda's verkocht. Over de hele wereld stelt de Tsjechische autobouwer 25.000 mensen tewerk. Voor de komende jaren heeft het merk grote ambities: het wil zijn jaarlijks verkoop tegen 2018 zien toenemen tot minstens 1,5 miljoen voertuigen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten