Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Chinese Dongfeng E70 pakt uit met solidstatebatterijen

Geschreven door Kevin Kersemans op 26-01-2022

De Chinese autobouwer Dongfeng heeft 50 elektrische taxi's afgeleverd die uitgerust zijn met solidstatebatterijen. Een belangrijke stap in de evolutie van EV's die heel wat struikelblokken zou wegnemen.

Dongfeng Motor, een grote Chinese speler, heeft in eigen land zonet 50 exemplaren van zijn E70 geleverd die gevoed worden door solidstatebatterijen. Zoals de naam het zegt, maken die gebruik van vaste in plaats van vloeibare elektrolieten. De vastestofbatterijen werden ontwikkeld in samenwerking met batterijproducent Ganfeng Lithium en zouden uitgebreide (veiligheids)proeven hebben doorstaan.

De auto's zullen worden ingezet als taxi in de provincies Guangzhou, Jiangsu, Jiangxi en Zhejiang. Dat klinkt allemaal ver van ons bed, maar het gaat wel om een belangrijke stap. Volgens Dongfeng gaat het namelijk om een primeur. Over solidstate- of vastestofbatterijen wordt al lang gesproken als een soort van heilige graal voor elektrische voertuigen. Ze zouden immers komaf maken met heel wat beperkingen waar de huidige lithium-ionexemplaren mee kampen.

De oplossing voor alles?

Zo bieden ze niet alleen een grotere energiedichtheid (waardoor ze dus voor eenzelfde capaciteit compacter en lichter zijn), ze zijn ook veiliger, worden minder beïnvloed door temperatuurschommelingen en zouden goedkoper te produceren en makkelijker te recycleren zijn. De energiedichtheid van de exemplaren in de E70-taxi's is niet bekend, maar Ganfeng Lithium zou naar verluidt al werken aan een volgende generatie, die een energiedichtheid zou hebben van 360 Wh/kg.

Ook in de rest van de wereld is de interesse in solidstatebatterijen groot. Zo gaat British Volt speciaal hiervoor een fabriek bouwen in Groot-Brittannië, terwijl in ons land onder andere de KU Leuven en de UCL er onderzoek naar voeren. Verder hebben BMW en Ford samen hebben geïnvesteerd in het Amerikaanse Solid Power. Het feit dat Dongfeng als eerste met een testvloot komt, bewijst alleszins nog maar eens dat we de Chinezen niet mogen onderschatten.

>> Lees ook – Solidstatebatterij van Toyota al voor 2021?

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten