Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Lightyear 0 wordt meest aerodynamische productieauto ter wereld

Geschreven door Klaas Janssens op 15-09-2022

Geen enkele productieauto heeft een lagere luchtweerstandscoëfficiënt dan de elektrische zonnewagen Lightyear 0.

Momenteel mag de Mercedes EQS zich de meest aerodynamische productieauto ter wereld noemen. Maar binnenkort is de elektrische S-Klasse die titel kwijt, want dan gaat de Lightyear 0 in productie. En de Nederlandse zonnewagen pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175. Tegenover 0,20 voor de EQS. 

Rijbereik

De Lightyear 0 klieft bijna even efficiënt door de ether als de experimentele Mercedes EQXX. En dat allemaal in functie van een zo groot mogelijk rijbereik, samen met die 5 m² aan zonnepanelen op het koetswerk. Lightyear puurt een range van 625 kilometer uit een batterij van 60 kWh, maar als de zon schijnt, zou de actieradius meer dan 1.000 km bedragen.

LEES OOK Hoeveel kost de elektrische Lightyear 0 eigenlijk?

Die Cx-waarde kwam niet tot stand via een virtueel computermodel, maar in de windtunnel. En gemeten volgens het WLTP-protocol, zodat het om een officieel vastgestelde luchtweerstandscoëfficiënt gaat. Leuk detail: daarvoor trok de vanuit het Nederlandse Helmond opererende constructeur naar een widtunnel in het Duitse Stuttgart. Inderdaad, waar Mercedes gevestigds is. Nu goed, niet dat Das Haus er wakker van ligt. Records zijn er om gebroken te worden, nietwaar?

Lightyear 0 meest aerodynamische productieauto ter wereld

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten