Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: 1983 March-Chevrolet 83G IMSA GTP

Geschreven door Klaas Janssens op 06-04-2021

Niet zomaar een racewagen, deze voor het Amerikaanse IMSA GTP-kampioenschap ontwikkelde March-Chevrolet 83G. Het is de auto die tweevoudig F1-kampioen verbindt met Adrian Newey, een van de knapste koppen uit de geschiedenis van de Formule 1.

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week, naar een auto met een speciaal verhaal. De nieuwe rubriek knalt uit de startblokken met de March-Chevrolet 83G, een voor het Amerikaanse IMSA GTP-kampioenschap ontwikkelde racewagen die geveild wordt door RM Sotheby's. Deze auto behoort tot de collectie van gerenommeerd autoverzamelaar John Campion en moet tussen de 200.000 en de 300.000 Amerikaanse dollar opbrengen - dat is 170.000 à 250.000 euro. Wat maakt deze uit 1983 stammende March-Chevrolet zo speciaal?

1. Ontworpen door de grootmeester

Autosportliefhebbers kennen March Engineering uit de Formule 1, maar de Britse renstal was ook actief in andere autosportdisciplines. Zoals in het Amerikaanse IMSA GTP-kampioenschap, dat zich een beetje laat vergelijken met de Europese Groep C-racerij. Voor de ontwikkeling van de March 83G konden ze rekenen op het aerodynamische vernuft van ene Adrian Newey, een nog piepjonge ontwerper die al even van de Formule 1 geproefd had bij Fittipaldi Automotive, een door Emerson en Wilson Fittipaldi uit de grond geschopt F1-team dat weinig succes zou kennen. Bij March zou Newey wel de middelen krijgen om te schitteren.

Die Adrian Newey is de ontwerper van de beste F1-wagens uit de geschiedenis. Hij is verantwoordelijk voor legendarische machines zoals de Williams-Renault FW14B (1992), de McLaren-MercedesMP4/13 (1998) en de Red Bull RB7 (2007), auto's waarin respectievelijk Nigel Mansell, Mika Hakkinen en Sebastian Vettel naar de wereldtitel snelden. Newey is ook de man achter de Aston Martin Valkyrie, de in samenwerking met Red Bull Racing ontwikkelde hypercar die stilaan klaar zou moeten zijn.

2. Bestuurd door een legende

Bij Fittipaldi Automotive kruisten de paden van Emerson Fittipaldi en Adrian Newey een eerste keer. Begin 1984 ontmoetten de tweevoudige wereldkampioen Formule 1 en de snel naam makende autodesigner elkaar een tweede keer. Fittipaldi zou de March-Chevrolet 83G besturen op 26 februari 1984, tijdens de Grote Prijs van Miami. Hij zou de in "Spirit of Miami"-kleuren gestoken racewagen op polepositie zetten. Het zou Emerson Fittipaldi geïnspireerd hebben om een tweede autosportcarrière uit te bouwen, na zijn succesvolle periode in de Formule 1. 

3. David versus Goliath

De door een 6,2 liter-V8 aangedreven March-Chevrolet 83G is niet alleen een mooie machine, maar ook een snelle. De auto won drie IMSA GTP-races en verzamelde een heleboel ereplaatsen, onder meer tijdens de 12 Uur van Sebring. Het is de laatste private auto die een wedstrijd kon winnen, daarna waren de fabrieksmachines van Porsche aan het feest. In 2019 reed Emerson Fittipaldi nog eens met de Spirit of Miami, een emotioneel weerzien dat mooi vastgelegd werd door de collega's van Petrolicious. Onderstaande video is het bekijken meer dan waard.

Foto's: Nathan Deremer ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten