Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / 500.000 nieuwe auto's minder in Europa

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-01-2023

In 2022 zijn er in de Europese Unie 4,6% minder nieuwe auto’s ingeschreven dan in 2021. In heel Europa is de daling iets minder uitgesproken: -4,1 %.

In 2022 werden in Europa 11.286.939 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er bijna 500.000 minder dan in 2021. Dat komt overeen met een daling van 4,1%. In de Europese Unie zijn er 9.255.930 nieuwe auto’s ingeschreven, een daling van 4,6%. De situatie had nog slechter kunnen zijn als de laatste vijf maanden niet positief waren geweest, onder impuls van een geleidelijke inkorting van de leveringstermijnen. In december 2022 bedraagt de stijging in de 27 landen van de EU 12,8% ten opzichte van dezelfde maand in 2021. Dat is zelfs 14,8% als het Verenigd Koninkrijk en het EVA-trio IJsland, Noorwegen en Zwitserland erbij worden opgeteld, volgens cijfers van de ACEA.

LEES OOK – De cijfers voor België

Volkswagen bovenaan

De Volkswagen-groep en het merk Volkswagen domineren de markt voor nieuwe auto's in heel Europa (EU + EVA + VK). Het merk haalt in 2022 een marktaandeel van 10,6% (daling van het aantal inschrijvingen met 6,9%), die van de groep bedraagt 24,7% (-5,7%). Ondanks het verlies van een enkele procentpunten wordt het Duitse concern nog steeds niet bedreigd door Stellantis, dat ook achteruitboert, met een marktaandeel van 18,2% en een daling van het aantal inschrijvingen met13,7%. Wat de merken betreft, staat Peugeot trouwens op de 5e plaats (5,5%) achter Toyota, dat de 2e plaats bezet met een marktaandeel van 6,8%, BMW op plaats drie (marktaandeel van 5,7%) en Mercedes op plaats vier (marktaandeel van 5,6%).

Top 20 merken (31 landen)

  • Volkswagen
  • Toyota
  • BMW
  • Mercedes
  • Peugeot
  • Audi
  • Renault
  • Kia
  • Skoda
  • Hyundai
  • Ford
  • Dacia
  • Opel
  • Fiat
  • Citroën
  • Seat (& Cupra)
  • Volvo
  • Nissan
  • Mini
  • Jeep

Jaguar in moeilijkheden

Afgezien van Lada, dat sinds de Russische invasie in Oekraïne is uitgesloten, en Mitsubishi, dat in 2022 vrijwel niet meer werd verdeeld in Europa, is Jaguar het merk dat het het slechtst doet. Het Britse merk heeft slechts een marktaandeel van 0,2%, terwijl het aantal nieuw ingeschreven Jaguars met 34,3% is gedaald! En Land Rover slaagt er niet in de JLR-groep te doen opleven, met een daling van het aantal inschrijvingen van 15,1 % en een marktaandeel van 0,8 %. Jaguar Land Rover samen staat dan ook bijna onderaan, met een marktaandeel van 1,1% (-20%). Alleen Honda (0,6%), Mitsubishi en Lada komen nog na het Britse duo.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten