Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / BMW M: de handgeschakelde versnellingsbak is niet dood

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-06-2022

Terwijl BMW’s Motorsport-divisie haar 50ste verjaardag viert en het elektrificatietijdperk binnentreedt, bevestigt haar baas dat de manuele versnellingsbak zijn laatste woord nog niet heeft gezegd!

Voor de liefhebber betekent een echt sportieve BMW een motor met M-badge onder de kap, achterwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. BMW M heeft zijn reputatie als motorfabrikant nooit oneer aangedaan, maar met de XM kondigt het de komst van elektrificatie in zijn aandrijflijnen aan. Na de komst van de turbo is dat een tweede klap voor de liefhebbers, die ook nog eens te maken krijgen met de invoering van vierwielaandrijving op bepaalde modellen, en niet alleen SUV's. Dan blijft alleen de handgeschakelde versnellingsbak over. Nochtans blijven gepassioneerde kopers zweren bij die pook die symbool staat voor controle en vrijheid.

BMW Motorsport heeft deze boodschap begrepen, want Frank van Meel, hoofd van de M-divisie, bevestigt dat dit type transmissie "zo lang mogelijk" moet overleven. Ook al is het puur technisch gezien nonsens: "Vanuit technisch oogpunt is er weinig reden om de manuele bak te behouden. Hij is zwaarder, trager en minder zuinig dan het alternatief, maar de klant en de fanbase houden echt van de manuele versnellingsbak".

50 % van de M2's

Volgens Van Meel zou 1 op de 2 exemplaren van de volgende BMW M2, die in oktober wordt verwacht, besteld zijn met een handgeschakelde transmissie. Nog opvallender is dat de Verenigde Staten het meest tuk zijn op dit soort transmissie. Dat zegt veel als je bedenkt dat de vorige generatie M2 door velen werd beschouwd als de "puurste" BMW M: een ‘kleine’ tweedeurscoupé met achterwielaandrijving en een donderende zescilinder-in-lijn onder de motorkap... met nog de mogelijkheid om een handgeschakelde versnellingsbak te kiezen. Een erfenis die zal worden gerespecteerd door zijn opvolger. Deze prachtige pook, de glorieuze ‘joystick’ van de ouderwetse sportauto, heeft nog vele jaren voor zich. Hij zal tenminste overleven zolang verbrandingsmotoren zijn toegestaan! Toyota denkt zelfs al aan een handgeschakelde versnellingsbak die compatibel is met elektrische motoren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten