Op de Europese automarkt blijft de Dacia Sandero verbazen. In maart 2025 kroonde de Roemeense compacte wagen zich opnieuw tot de bestverkochte auto in Europa, met 25.402 registraties. Daarmee laat hij de Peugeot 208 (24.799 stuks) nipt achter zich, terwijl de Volkswagen Golf (23.512 eenheden) het podium vervolledigt.
Dankzij deze sterke prestatie in maart voert de Sandero ook de cumulatieve ranglijst aan voor het eerste kwartaal van 2025. Hiermee bevestigt Dacia zijn positie als producent van eenvoudige, aantrekkelijke modellen tegen scherpe prijzen — een segment dat duidelijk in trek blijft.
Stijgende verkoopcijfers ondanks uitdagende marktomstandigheden
De Europese markt voor nieuwe wagens groeide in maart met 6,8% tot ongeveer 1,4 miljoen verkochte voertuigen, volgens cijfers van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA). Deze positieve trend werd vooral gedragen door:
- Italië: +8,4% groei,
- Spanje: +7,2%
- Frankrijk: +5,9%,
- Duitsland: een bescheiden +3,1%.
Ook de markten in Centraal- en Oost-Europa boekten indrukwekkende winsten, met name Polen (+12,5%) en Tsjechië (+10,1%).
VW voor Stellantis en Renault
Bij de autogroepen blijft de Volkswagen Group marktleider met 260.123 registraties in maart, gevolgd door Stellantis (236.015 eenheden) en Renault Group (187.402 eenheden). Tesla blijft dominant in het volledig elektrische segment, hoewel het merk onder toenemende druk staat van Chinese merken zoals BYD en MG.
Volgens analyses van JATO Dynamics vertegenwoordigen elektrische modellen (EV's) nu 16% van de totale Europese nieuwverkoop, terwijl geëlektrificeerde voertuigen (inclusief hybrides en plug-ins) samen bijna 27% van de markt innemen.
Belgische markt onder druk, maar particuliere verkoop groeit
In België was het beeld in het eerste kwartaal minder rooskleurig: het aantal nieuwe inschrijvingen daalde met 10,5% tot 120.940 voertuigen. Opvallend is echter dat particuliere kopers hun aankopen met +10,6% verhoogden, terwijl de vlootmarkt (zakelijke aankopen) een zware terugval kende van -23,3%.
De BMW X1 is het populairste model over deze periode (5.369 registraties), vooral dankzij zijn succes bij bedrijven. Bij particulieren blijft de Dacia Sandero favoriet, vóór de Toyota Yaris.
Motorisaties in België (marktaandeel):
- Benzine: 42,1%
- Elektrisch: 33,4%,
- Hybride: 12,4%.
België volgt hiermee de Europese trend waarbij elektrificatie blijft toenemen, al is de afhankelijkheid van benzinemotoren nog groot in vergelijking met bijvoorbeeld Scandinavië.
Vooruitzichten
Ondanks de sterke cijfers in maart, waarschuwen analisten (zoals bij PwC en McKinsey) dat de prijsdruk, de economische onzekerheid en de versnelling van de energietransitie grote uitdagingen vormen voor autobouwers in de tweede helft van 2025.
De toegenomen concurrentie in het EV-segment — vooral vanuit China — en nieuwe Europese regelgeving rond uitstootnormen zullen de verhoudingen op de markt wellicht nog verder herschudden.
