Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Dacia Sandero domineert de Europese autoverkoop

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-04-2025

De autoverkoop in Europa voor de maand maart 2025 bevestigt de dominantie van compacte modellen met betaalbare of althans redelijke prijzen. Want de Dacia Sandero leidt de Europese dans...

Op de Europese automarkt blijft de Dacia Sandero verbazen. In maart 2025 kroonde de Roemeense compacte wagen zich opnieuw tot de bestverkochte auto in Europa, met 25.402 registraties. Daarmee laat hij de Peugeot 208 (24.799 stuks) nipt achter zich, terwijl de Volkswagen Golf (23.512 eenheden) het podium vervolledigt.

Dankzij deze sterke prestatie in maart voert de Sandero ook de cumulatieve ranglijst aan voor het eerste kwartaal van 2025. Hiermee bevestigt Dacia zijn positie als producent van eenvoudige, aantrekkelijke modellen tegen scherpe prijzen — een segment dat duidelijk in trek blijft.

Stijgende verkoopcijfers ondanks uitdagende marktomstandigheden

De Europese markt voor nieuwe wagens groeide in maart met 6,8% tot ongeveer 1,4 miljoen verkochte voertuigen, volgens cijfers van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA). Deze positieve trend werd vooral gedragen door:

  • Italië: +8,4% groei,
  • Spanje: +7,2%
  • Frankrijk: +5,9%,
  • Duitsland: een bescheiden +3,1%.

Ook de markten in Centraal- en Oost-Europa boekten indrukwekkende winsten, met name Polen (+12,5%) en Tsjechië (+10,1%).

VW voor Stellantis en Renault

Bij de autogroepen blijft de Volkswagen Group marktleider met 260.123 registraties in maart, gevolgd door Stellantis (236.015 eenheden) en Renault Group (187.402 eenheden). Tesla blijft dominant in het volledig elektrische segment, hoewel het merk onder toenemende druk staat van Chinese merken zoals BYD en MG.

Volgens analyses van JATO Dynamics vertegenwoordigen elektrische modellen (EV's) nu 16% van de totale Europese nieuwverkoop, terwijl geëlektrificeerde voertuigen (inclusief hybrides en plug-ins) samen bijna 27% van de markt innemen.

Belgische markt onder druk, maar particuliere verkoop groeit

In België was het beeld in het eerste kwartaal minder rooskleurig: het aantal nieuwe inschrijvingen daalde met 10,5% tot 120.940 voertuigen. Opvallend is echter dat particuliere kopers hun aankopen met +10,6% verhoogden, terwijl de vlootmarkt (zakelijke aankopen) een zware terugval kende van -23,3%.  

De BMW X1 is het populairste model over deze periode (5.369 registraties), vooral dankzij zijn succes bij bedrijven. Bij particulieren blijft de Dacia Sandero favoriet, vóór de Toyota Yaris.

Motorisaties in België (marktaandeel):

  • Benzine: 42,1%
  • Elektrisch: 33,4%,
  • Hybride: 12,4%.

België volgt hiermee de Europese trend waarbij elektrificatie blijft toenemen, al is de afhankelijkheid van benzinemotoren nog groot in vergelijking met bijvoorbeeld Scandinavië.

Vooruitzichten

Ondanks de sterke cijfers in maart, waarschuwen analisten (zoals bij PwC en McKinsey) dat de prijsdruk, de economische onzekerheid en de versnelling van de energietransitie grote uitdagingen vormen voor autobouwers in de tweede helft van 2025.  

De toegenomen concurrentie in het EV-segment — vooral vanuit China — en nieuwe Europese regelgeving rond uitstootnormen zullen de verhoudingen op de markt wellicht nog verder herschudden.

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten