Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: BMW Z3 (1995-2002)

Geschreven door Steven Appelmans op 20-07-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de BMW Z3 (1995-2002).

Je had de BMW Z1, maar die kende een oplage van slechts 8.000 exemplaren. Niet meer dan een habbekrats in vergelijking met deze Z3, waarvan de teller pas stopte na 297.088 exemplaren. Dat maakt deze BMW minder exclusief, maar wel een betaalbaarder en bereikbaarder.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

En daarom niet minder speciaal, want deze roadster was er ook als funky BMW Z3 Coupé. Als je het ons vraagt is de Turnschuh, zoals de  Duitsers de gesloten versie wat denigrerend durven omschrijven, niet alleen kunstiger, maar door er enkel maar zes-in-lijns in te lepelen is hij ook mechanisch een stuk interessanter.

Waarop moet je letten?

Dat valt eigenlijk best mee. Technisch is de BMW Z3 een doordruk van de E36 (Compact), een 3-Reeks die te boek staat als bijzonder deugdelijk. Niet anders dus bij de Roadster/Coupé, wat maakt dat je met de normale checks (onderhoudshistorie, al dan niet werkende elektrische functies, de kap in het geval van de cabrio,…) eigenlijk al een heel eind raakt.

Het enige wat mechanisch enigszins kan verontrusten, is een olielekkage rond de kop bij de M43-motor. Nu, aangezien die basismotor niet meteen het vermogen heeft om het beste te halen uit de BMW Z3, zouden we sowieso aanraden die 1.8 links te laten liggen. De 1.9i (zelfde motor, maar zonder lekken, met 16 kleppen en meer vermogen) is een stuk interessanter, al wordt het helemaal dolletjes met de zescilinders. Afhankelijk of je een pre- dan wel post-facelift zoekt, is het de 2.8 of 3.0i die je hebben moet.

Wat mag dat kosten?

Met wat zoekwerk kan je voor een goeie 5.000 euro aan de rol met een viercilinder (de 1.9i dus). Een zescilinder, zeker als dat de 2.8/3.0i moet zijn, vergt minstens het dubbele, terwijl je voor een Coupé al vier keer die investering moet leggen. We zwijgen dan voor het gemak nog over de Z3 M, al moet het wel gezegd worden dat diens prijzen het BMW-blazoen het best passen. Ze liggen namelijk ver verwijderd van enig fatsoen.

Wel nog even dit: wil je later een hardtop toevoegen, controleer dan zeker of je Roadster de voorbereidingsset eertijds meegeleverd heeft gekregen. Zo niet zou dat harde dak wel eens een heel stuk duurder kunnen uitvallen dan gebudgeteerd.

Zijn er leuke alternatieven?

De usual suspects, in de vorm van de Audi TT en Mercedes SLK. Minstens even geinig, maar een stuk eenvoudiger, compacter en minder luxueus: de Mazda MX-5. Toch liever wat exotischer, weliswaar aan een fractie van de Z3-prijs, dan kan de MG TF misschien wel soelaas bieden. Zorg wel voor een extra sleutelbudget.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten