De Europese autosector ziet zich geconfronteerd met een vreemde paradox: de motor van de innovatie wordt teruggefloten door de industriële wetmatigheden. Van ondersteuningsplannen tot nieuwe trends over onverwachte technische issues: we lichten er drie nieuwsberichten uit die aantonen dat de weg naar de elektromobiliteit nog lang is.
Europa maakt geld vrij voor zijn auto-industrie
De Europese Commissie komt met geld over de brug om haar kostbare auto-industrie een handje te helpen: ze maakt 1,8 miljard euro vrij bedoeld om Europa zelfvoorzienend te maken in de grondstoffen voor batterijen, zodat het Oude Continent daarvoor niet langer afhankelijk zijn van China. Nog eens 570 miljoen gaat naar de verdere uitbouw van het netwerk aan laadpalen en waterstoftankstations, en nog eens 1 miljard naar de ondersteuning van het onderzoek naar zelfrijdende auto’s, via een nieuwe Europese alliantie.
Als klap op de vuurpijl worden de CO2-normen tijdelijk wat minder streng: de CO2-vlootquota zullen pas over drie jaar worden geëvalueerd voor de hele periode 2025 tot 2027, in plaats van ieder jaar afzonderlijk. De bedoeling is om de autobouwers wat ademruimte en vooral tijd te geven, In de hoop dat de industrie heropleeft, zonder al te veel te raken aan de klimaatdoelstellingen.
Meer EV’s verkocht, minder PHEV’s
De cijfers van ACEA, de vereniging voor Europese autobouwers, spreken boekdelen: de elektrische auto slaat duidelijk meer en meer aan, met in januari een marktaandeel van 15 procent in Europa. Ook klassieke hybrides (HEV) zetten hun opmars verder: ze zijn voortaan de populairste aandrijfvorm op ons continent, goed voor 34,9 procent van alle verkochte nieuwe wagens. Minder goed vergaat het de PHEV’s: de verkoop van plug-inhybrides ging er in Europa met 8,5 procent op achteruit. De hoogdagen van de stekkerhybride, ooit vermarkt als “het beste van twee werelden”, zijn duidelijk voorbij. De fiscale spelregels zijn daar zeker niet vreemd aan.
Massale terugroepactie bij BMW
Tegenvaller voor BMW, dat liefst 1,5 miljoen auto’s van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce moet terugroepen voor een probleem met het Integrated Braking System. De levering van vnieuwe voertuigen is voorlopig opgeschort, en München heeft ook zijn doelstellingen voor 2025 al naar beneden bijgesteld. De problemen komen op een slecht moment voor BMW, dat ook al geconfronteerd wordt met een teruglopende vraag in China.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!