Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Maakt de auto een grote comeback na de lockdown?

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-04-2020

De eerste tekenen uit China en een Britse studie lijken aan te tonen dat het openbaar vervoer vertrouwen verliest met het coronavirus. Met een toegenomen vraag voor een eigen, schone auto.

Zal de angst voor het virus een deel van de bevolking ertoe dwingen het openbaar vervoer (op z'n minst tijdelijk) te vermijden? Volgens hen is de auto namelijk de beste manier om geen masker te moeten dragen en sociale afstand te bewaren. En dan geen gedeelde auto, maar een eigen wagen. Deze reflex om terug te keren naar de auto lijkt echt te gebeuren volgens een Britse enquête en bevindingen in China. De Britse enquête werd tussen 14 en 17 april afgenomen bij 3.000 consumenten met een rijbewijs, in 3 golven, met respect voor de socio-economische criteria die de resultaten valideren. En wat blijkt: 56% van de Britten met een rijbewijs, maar zonder auto, willen er een kopen na de lockdown!

Verlies van vertrouwen

Deze peiling van Auto Trader (dat baat heeft bij deze resultaten) toont ook een terughoudendheid om het openbaar vervoer te nemen, toch in de eerste periode na de versoepeling van de maatregelen. 3 op de 4 bevraagden (74%) zei bezorgd te zijn over de behoefte aan persoonlijke ruimte na Covid-19. Tot op het punt dat ze hun mening over hun persoonlijke transportmiddelen bijstellen. Zo zegt 48% van de gebruikers van het openbaar vervoer van plan te zijn het minder te gebruiken na de lockdown. Deze proportie neemt zelfs toe tot 66% bij jongeren van 18 tot 24 jaar! Dat betekent niet per se dat ze een auto zullen kopen, maar het is op zijn minst een gedragsverandering die ook kan gekoppeld worden aan werk (telewerken), boodschappen doen (winkels in de buurt) en persoonlijke verplaatsingen (fietsen, wandelen). Maar voor 56% van de bevraagden, en 64% voor zij die in de stad wonen, is "een auto hebben belangrijker in de toekomst". In deze studie is er niet gevraagd naar het gewenste type aandrijflijn, dus ook niet naar de wens voor een elektrisch model.

Olieprijzen

Deze terugkeer van de auto, vooral bij stedelingen, zou in het verkeerde keelgat kunnen schieten bij politici die de plaats van de auto in de openbare ruimte net willen verminderen, vooral voor auto's met een verbrandingsmotor. De vrees voor besmetting zou echter van korte duur kunnen zijn, net zoals de ongewoon lage brandstofprijzen. Restrictieve politiek, toegangsbeperkingen, vervuilingsbeperkingen, kilometerheffingen voor auto's die niet elektrisch zijn en een stijging op de fossiele brandstofprijzen zouden deze nieuwe aantrekking tot de auto kunnen inperken. Maar die is er enkel voor de eigen auto. Want autodeeldiensten zouden ook kunnen lijden onder de vrees voor besmetting als men in een auto stapt die net is gebruikt door iemand anders, ondanks eventuele desinfecteringsprocedures.

Microbefilter

In China wordt er al een fenomeen van automobilisatie vastgesteld. Er is een reële vraag naar auto's (nieuw of tweedehands). Die wordt natuurlijk geholpen door stimuleringen van de overheid voor de aankoop van lokaal geproduceerde auto's of modellen met een hernieuwbare aandrijving. Ook de inschrijvingsquota's zijn versoepeld. Een enquête van Ipsos bij de Chinese consumenten toont aan dat een 'gezonde configuratie' van een auto belangrijk is voor 69% van de potentiële kopers, tegenover 51% voor de prijs! De populairste opties, die met meer dan 50% zijn gegroeid sinds de start van de versoepelde maatregelen, zijn de antimicrobefilter, antibacteriële materialen voor het interieur en de gezondheidsdetector voor personen in de wagen. Ook is er 47% meer vraag naar desinfecties van auto's in carwashcentra.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten