Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Alsmaar meer hybrides op de tweedehandsmarkt, maar krijg ze maar eens gefinancierd

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-06-2023

Vergeleken met mei 2022 was mei 2023 een goede maand voor de tweedehandsmarkt. Er is een gestage stijging van de voorraad, een aanbod waarin vooral de tweedehandshybrides het goed doen. Nu alleen nog de aankoop ervan gefinancierd krijgen...

Volgens mobiliteitsfederatie Traxio werden er in mei 2023 in ons land 57.807 tweedehandswagens verkocht. Da’s een stijging van bijna 4,4% (55.370) in vergelijking met 2022 en van 2,1%  (56.635) ten opzichte van 2021. Wat nieuwe auto’s betreft stokte de teller bij 41.358 inschrijvingen. De tweedehandsmarkt was dus goed voor bijna 58% van de registraties in mei.

De cumulatieve cijfers sinds 1 januari blijven echter in het rood. Hoewel 2023 het beter doet dan 2022 (281.442 registraties vs. 271.640), is de start van het jaar niet zo goed als 2021 (300.459). 

Stadsauto's en hybrides

Twee voertuigtypes springen er daarbij specifiek uit: kleine stadsauto's (die zo goed als verdwenen zijn uit de catalogi van fabrikanten) en hybrides. Elektrische auto’s blijken als tweedehands dan weer weinig aantrekkingskracht uit te oefenen.

Particuliere klanten, die met 88% van het kooppubliek de tweedehandsmarkt domineren, blijken steeds meer terug te vallen op de tweedehandsmarkt. Omdat het budget het alsmaar minder toelaat te gaan voor een nieuwe auto. Maar even goed omdat het alsmaar moeilijker wordt de financiering rond te krijgen. Krediet dat nog eens extra wordt belast door de hogere rentevoeten die vandaag gelden.

Veel voorraad

Tweedehands autohandelaars zijn ook blij met de terugkeer van ‘de directiewagen’. In essentie is dat de overproductie van fabrikanten die voor een korte tijd geregistreerd wordt, waarna die wagens op de tweedehandsmarkt worden aangeboden. Een aanbod dat – door verschillende crisissen waar de industrie de afgelopen maanden mee werd geconfronteerd en de lange wachttijden die daaruit voortvloeiden – er lange tijd niet is geweest.

Die voorraden zijn nu dus terug aangevuld, wat in mei zorgde voor steeds stabieler wordende prijzen. Er is dus opnieuw een groter evenwicht tussen vraag en aanbod, waardoor tweedehandsauto's aantrekkelijker worden qua prijszetting. In tegenstelling tot nieuwe auto’s waar de gemiddelde prijzen blijven stijgen. Door de indexering, door de prijs van elektrische auto's, maar even goed door het verdwijnen van 'betaalbare' stadsauto's.

Merken en brandstoffen

De populairste merken sinds januari zijn Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot. De gemiddelde leeftijd van zo’n tweedehandsauto is in ons land dan weer 7 jaar en 8 maanden.

De voorkeur blijft uitgaan naar benzinemodellen, met een marktaandeel van 54,5%. Een percentage dat nog eens met 1,7% is toegenomen ten opzichte van 2022 (cumulatief 5 maanden). Diesel daarentegen daalt met 4% en heeft nu nog een marktaandeel van 36,1%.

Hybrides blijken in 2023 voorlopig goed te zijn voor 7,5% (tegenover 4,9% in 2022). Elektrische auto’s blijven, zoals al gezegd, eerder onbemind: sinds januari werden er slechts 1,4% tweedehands-EV’s gesleten in ons land.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten