Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Batterijen zijn nog te zwaar: geen elektrische supercar van McLaren voor 2030

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-10-2023

McLaren stelt de ontwikkeling van een 100% elektrische supercar nog even uit. Vooral omdat de vandaag gebruikte batterijen voor EV's veel te zwaar zouden zijn, klinkt het vanuit Woking.

Met elektrische modellen zoals de Evija, de Eletre en de Emeya breekt Lotus met zijn verleden, want een EV-architectuur valt nu eenmaal moeilijk te verzoenen met de pluimgewichten waarvoor Colin Chapman destijds stond. McLaren kijkt de kat liever uit de boom, want CEO Michael Leiters vindt de batterijen voor elektrische auto's voorlopig te zwaar om in een supercar te leggen.

Volgens Leiters hoeven we geen elektrische supercar van Mclaren te verwachten voor 2030. Al bouwen we liever wat reserve in, want de Britse constructeur kwam ook terug op zijn voornemen om "nooit" een SUV te bouwen. Die elektrische concurrent voor de Aston Martin DBX, Ferrari Purosangue, Lamborghini Urus én de Lotus Eletre - die momenteel uitstekend verkoopt in België - staat inmiddels wél op de planning, wegens commercieel noodzakelijk om McLaren uit de financiële problemen te houden.

McLaren Artura

Maximaal 1.500 kilogram

Michael Leiters wil niet dat het vermogen van een elektrische aandrijflijn de massa van het accupakket compenseert. Een supersportwagen hoort niet meer dan 1,5 ton te wegen, klinkt het vanuit Woking - de bovengrens die ze ook gebruikten bij de ontwikkeling van de plug-inhybride Mclaren Artura. Want dat zou de rijdynamiek compromitteren.

Zou dat een sneer zijn naar elektrische hypercars zoals de eerder vermelde Lotus Evija en de onvermijdelijke Rimac Nevera? McLaren verwacht veel van solid-statebatterijen, maar denkt dat die vaste-stoftechnologie pas echt op punt zal staan tegen 2030. Toch voor het gebruik in een supercar...

Bron: AutoNewsEurope

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten