Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Mercedes: meer luxe, minder A-Klasse

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-05-2022

Mercedes gaat zich meer richten op de luxemodellen en het aantal instapmodellen verminderen. De 'A-Klasse-familie' zal van 7 naar 4 leden worden teruggebracht, maar er komen dus meer luxewagens.

Mercedes zal meer dan 75% van zijn investeringen besteden aan de ontwikkeling van zijn premiummodellen, waaronder de S-Klasse, G-Klasse en AMG-modellen. Een strategie die een inkrimping van het instapgamma impliceert, met als gevolg dat drie van de zeven varianten van het A-Klasse-gamma zullen worden geschrapt.

"De kern van deze aanpak is ons doel om 's werelds meest begeerlijke auto's te bouwen." (Ola Kallenius, CEO van Mercedes)

Dankzij Covid en tekorten

Deze nieuwe strategie, waarmee Mercedes zich concentreert op luxe en de duurste modellen met de hoogste marges, werd duidelijk versterkt door de Covid-crisis, die voor Mercedes uitmondde middenin een tekort aan onderdelen en grondstoffen. Minder verkopen is winstgevender wanneer je je concentreert op de duurste modellen en versies uit het topgamma. En Mercedes ondersteunt deze aanpak door erop te wijzen dat het in het eerste kwartaal van 2022 10% minder auto's heeft verkocht dan in de eerste drie maanden van 2021, maar dat de winst met 20% is gestegen. Mercedes verwacht een verkoopgroei van 60% tegen 2026 voor zijn topmodellen. Een vooruitzicht dat een marge van 14% zou opleveren.

>> Lees ook - Mercedes-Maybach Haute Voiture: voor supersnobs

Mercedes Classe A

Minder kleine modellen

Door de leveringsproblemen en de focus op topmodellen zal Mercedes keuzes moeten maken op industrieel vlak en dit zal resulteren in een inkrimping van het aanbod op instapniveau (A-Klasse, CLA, GLA en andere) van 7 naar 4 modellen. Het doel is om de logistieke en industriële complexiteit te verminderen, waardoor het bedrijf minder kwetsbaar is voor storingen op de toeleveringsketen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten