Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Deze Mercedes W 196 R is de duurste GP-racer ooit

Geschreven door Klaas Janssens op 03-02-2025

RM Sotheby's heeft de uit 1954 stammende Mercedes W 196 R geveild voor 51,155 miljoen euro. Dat maakt van deze Stromlinienrennwagen de duurste GP-racewagen uit de geschiedenis.

De allerduurste auto die ooit van eigenaar veranderde, blijft de in 2022 op 135 miljoen afgehamerde Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Maar deze W 196 R mag zich wel de duurste GP-racer uit de autogeschiedenis noemen. Deze uit 1954 stammende Stromlinienrennwagen werd het afgelopen weekend geveild voor een bedrag van 451,155 miljoen euro op een door RM Sotheby's en Mercedes Classics georganiseerd evenement in het Mercedes Musuem. Het ging om een telefonisch bod van een verder anonieme koper.

1954 Mercedes W 196 R chassisnummer 00009/54

Het gaat om de Mercedes W 196 R met chassisnummer 00009/54, een van vier Stromlinienrennwagen die de Duitse constructeur ontwikkelde voor de GP-racerij, met een gesloten koetswerk dat hogere topsnelheden mogelijk maakte op de hogesnelheidscircuits zoals dat van Monza (waar ene Stirling Moss de snelste wedstrijdronde op zijn naam zette met een gemiddelde snelheid van meer dan 215 km/u). Met deze Mercedes schreef de Juan Manuel Fangio de Grote Prijs van Argentinië op zijn naam, al won de latere Wereldkampioen Formule 1 van 1954 zijn thuisrace wel met een open koetswerk.

Zilverpijl

De Mercedes met chassisnummer 00009/54 is een van de slechts vier bekende exemplaren met een compleet W 196 R-chassis dat aan het einde van seizoen 1955 werd voorzien van de fraaie, door Mercedes in eigen fabriek gebouwde stroomlijncarrosserie. Deze racewagen is pas de tweede W 196 R die ooit aan particulieren is aangeboden, en het eerste exemplaar met de stroomlijncarrosserie. Hij wordt gepresenteerd in de Monza-kleuren van de Italiaanse Grand Prix van 1955, met startnummer 16 en gedocumenteerd met een schat aan historisch materiaal.

1954 Mercedes W 196 R chassisnummer 00009/54

Mooi in lijn met de nieuwe motorreglementen voor 1954 werd de Mercedes W 196 R aangedreven door een acht-in-lijn, een met de ingewikkelde Hirth-krukas gezegende krachtbron met een cilinderinhoud van 2,5 liter. De injectiemotor bestond feitelijk uit twee viercilindermotoren met twee nokkenassen voor zowel de inlaat- als de uitlaatzijde. Het was een fantastische motor die garant stond voor een betrouwbare en soepele vermogensafgifte en die na twee seizoenen ontwikkeling goed was voor een vermogen van 290 pk.

 Indianapolis Motor Speedway Museum

De Mercedes W 196 R met chassisnummer 00009/54 werd in 1964 geschonken aan het Indianapolis Motor Speedway Museum, waar deze F1-legende gekoesterd werd. Af en toe werd hij uitgeleend voor belangrijke tentoonstellingen, zoals het Amelia Island Concours d’Elegance in 1996, de Canadian International Auto Show in 2003, de grote heropening van het vernieuwde Petersen Automotive Museum in 2015 en het Pebble Beach Concours d’Elegance in 2024. Toch is de auto nooit ingezonden voor jurering bij een van belangrijke concoursevenementen.

1954 Mercedes W 196 R chassisnummer 00009/54

De auto maakte deel uit van een uitmuntende collectie van elf auto’s van het Indianapolis Motor Speedway Museum, die RM Sotheby’s via een serie van drie veilingen in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Classic zal aanbieden. Met de opbrengst van de veilingen kunnen de verzamelaars- en restauratie-inspanningen van het museum in stand worden gehouden. 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten