Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / De Belgische mobiliteit in cijfers, hoe staan we ervoor?

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-09-2022

Op de Mobia Mobility Stakeholder Day 2022 werd de mobiliteit in België in harde cijfer gegoten. Wat leren we uit die data?

Op 1 januari 2022 telde België 11.584.008 inwoners. Burgers zich verplaatsen om te gaan werken, hun kinderen naar school te brengen of om inkopen te doen. En die verplaatsingen zijn niet altijd even evident. Tijdens de Mobia Mobility Stakeholder Day 2022 werd de Belgische mobiliteit in cijfers gegoeten. We pikken er de interessantste gegevens uit...

Mobiliteitsbarometer

Dagelijks vervoersmiddel

Aantal gebruikers

Evolutie tegenover 2021

Auto

5,4 miljoen

-2,8 %

Te voet

5,02 miljoen

-1,4 %

Met de fiets (inclusief e-bikes)

1,53 miljoen

+0,67 %

Openbaar vervoer

990.000

+2,8 %

Andere

320.000

-1,11 %

Opmerkingen

  • 12,9% van de mensen verklaart niet (of weinig) te reizen. Dit cijfer is -4,52% lager dan in 2011.
  • Bekijken we het aantal kilometer, dan is de auto goed voor 67,34% van de dagelijkse verplaatsingen, het openbaar vervoor voor 10,76%.

Aantal voertuigen in het verkeer

Vervoersmiddel

Aantal in omloop (2021)

Verhouding

Auto's

5,9 miljoen

·         Benzine: 52 %

·         Diesel: 43 %

·         Elektrisch/hybride: 5 %

·         Andere: minder dan 1 %

Fietsen

5,6 miljoen

·         Zelf trappen: 80 %

·         Elektrisch ondersteund: 20 %

Lichte bedrijfswagens

850.000

·         Diesel: 90 %

·         Gas: 6,5 %

·         Andere: 3,5 %

Motoren en scooters

525.000

·         Benzine: 99 %

·         Andere (EV): 1 %

Vrachtwagens

150.000

·         Diesel : 99 %

·         Andere (EV e, H2): 1 %

Opmerking

Hoewel diesel zijn plaats als voorkeursbrandstof voor huishoudens heeft verloren, blijft deze brandstof dominant bij bedrijfsvoertuigen. Elektriciteit heeft zijn niche al gevonden bij fietsers, maar nog niet bij andere gebruikers, toch niet in vergelijking met het totale wagenpark. De onderstaande marktcijfers laten echter de trend voor de komende jaren zien.

De markt in 2021

Vervoersmiddel

Verkoop in 2021

Verhouding

Tweedehandswagens

709.000

·         Benzine: 51 %

·         Diesel: 44 %

·         Elektrisch: 5 %

Nieuwe wagens

383.000

·         Benzine: 50 %

·         Diesel: 25 %

·         Elektrisch: 25 %

Fietsen

585.000

·         Zelf trappen: 62 %

·         Elektrisch ondersteund: 38 %

Lichte bedrijfswagens

80.000

·         Diesel: 93 %

·         Benzine: 7 %

Motoren en scooters

24.000

·         Benzine: 99 %

Vrachtwagens

8000

·         Diesel: 96 %

·         Andere: 4 %

Opmerking

De elektrificatie van het wagenpark wordt voornamelijk gedreven door nieuwe personenauto's. Gezinnen kopen echter meer tweedehandse dan nieuwe wagens. De EV-markt is overwegend professioneel (bedrijfswagens), want 62% van de nieuwe auto's die in 2021 werden gekocht, stonden op naam van een bedrijf of een zelfstandige.

Markt van de nieuwe wagens in 2021

B2B (bedrijfswagen)

  •        37 % benzine
  •          23 % diesel
  •          23 % PHEV (plug-inhybride)
  •          12 % elektrisch
  •          5 % HEV (zelfopladende hybride)

B2C (particuliere kopers)

  •          70,1 % benzine
  •          11 % HEV
  •          10,3 % diesel
  •          3,7 % PHEV
  •          3,3 % elektrisch
  •          1,6 % andere

Gedragsverandering

Veranderen parameters zoals de energieprijzen of het milieubewustzijnde de relatie van de Belgen tot mobiliteit?

  • Het autogebruik daalt met -13% ten opzichte van vorig jaar.
  • Het treingebruik is gedaald met -9%.
  • Het gebruik van het openbaar vervoer (bus, tram, metro) is ook gedaald: -6%.
  • Het gebruik van bedrijfswagens en deelauto's daalt met -2%.
  • Het gebruik van elektrische fietsen stijgt met 9%.
  • Het gebruik van niet-elektrische fietsen stijgt met 5%.
  • Andere gebruikers hebben hun gewoonten niet veranderd.

Conclusie

De auto met verbrandingsmotor blijft het meest gebruikte vervoersmiddel van de Belgen, zowel voor hun professionele als voor het private verplaatsingen. Maar die auto, of die nu op benzine of elektricitieit rijdt, wordt wel vaker in de garage gelaten. Ten voordele van meer verplaatsingen met de fiets.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten