In mei 2025 werden in België 55.456 tweedehandswagens ingeschreven, een daling van 8,0% tegenover mei 2024 (60.284) en 4,1% minder dan in mei 2023. Daarmee lijkt de stijgende trend in de inschrijvingen van tweedehandswagens tijdelijk te stokken. Toch blijft de markt over de eerste vijf maanden van 2025 quasi stabiel ten opzichte van recordjaar 2024, met slechts 1,0% achterstand.
De sterke vraag naar occasiewagens wordt vooral gedragen door particuliere kopers, die instaan voor 90,5% van de herinschrijvingen. Deze cijfers onderstrepen de veerkracht van de tweedehandsmarkt in een economisch onzekere context, aldus mobiliteitsfederatie Traxio.
Iedereen wil een Volkswagen Golf
Tijdens de eerste vijf maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de occasiemarkt, met respectievelijk 6.600 en 5.572 ingeschreven tweedehandswagens. De derde plaats is voor Mercedes (4.185), voor de Stellantis-merken Peugeot (3.765) en Opel (3.510). Daarbij domineren benzinemotoren nog steeds de markt, met een aandeel van 55,8%. Diesel (27,3%) verliest verder terrein, het aandeel geëlektrificeerde occasies blijft beperkt (16,4%, waarvan 3,8% volledig elektrisch).
Die evoluties hebben geen impact op de populairste modellen op tweedehandsmarkt, zo blijkt uit het cijfermateriaal van mobiliteitsfederatie Traxio. Als we op zoek gaan naar een occasie, zoeken we in de eerste plaats naar een gebruikte Volkswagen Golf. Of naar een VW Polo... En dat mogen gerust modellen van 15 jaar of ouder zijn...
- VW Golf (11.997 inschrijvingen)
- VW Polo (8.810)
- Opel Corsa (7.676)
- BMW 3 Reeks (6.727)
- BMW 1 Reeks (6.374).
