Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Porsche 996 (1998-2004)

Geschreven door Steven Appelmans op 30-11-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Porsche 911/996 (1998-2004).

De 996-generatie is wellicht de meest miskende Porsche 911 van allemaal. Eerst verketterd omwille van zijn watergekoelde in plaats van luchtgekoelde boxermotoren, vervolgens afgekraakt omwille van zijn koetswerkontwerp. Vooral de spiegeleivormige koplampen die de 996 deelde met de Boxster, waren de puristen een enorme doorn in het oog. Dat de Duitse sportwagenbouwer tijdens de ontwikkeling in financieel nauwe schoentjes zat, merk je bovendien aan de niet altijd even kwalitatieve afwerking. Het is een Porsche 911, maar niet diegene die je hebben wilt.

Intussen is het stof weer nedergedaald en kunnen we Porsche 996 op zijn merites beoordelen. Kijk ernaar, luister ernaar en rijd ermee: dit is een echte Neunelfer. Eentje die je voor een prikje op je oprit kan zetten, toch als je het financiële plaatje vergelijkt met dat van de andere 911-generaties. Nu hoor je wel enkele voorzorgen in acht te nemen...

996 Porsche 911

Waarop moet je letten?

De 3,4-liter-boxermotor waarmee de 996-generatie van de Porsche 911 debuteerde, staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Het probleem situeert zich vooral bij de Intermediate Shaft Bearing, een kogellager op het einde van het verbindingsstuk tussen kruk- en nokkenas. Omdat die bij stevig pezen (en de daarbijhorende G-krachten) al eens zonder de nodige (olie)smering komt te zitten, krijgt die het zwaar te verduren. Dat zorgt voor speling, waardoor de kleppen onregelmatig gaan lopen en waardoor er al snel motorschade dreigt. Het goede nieuws: het is een gekend probleem dat middels een kit opgelost kan worden. Je kan natuurlijk ook gewoon opteren voor een Porsche 996 van na 2001. Die heeft een 3,6-liter in de achtersteven liggen, waarbij dat probleem opgelost is.

Rest de keuze tussen een manuele versnellingsbak of de Tiptronic-automaat. Volg gewoon je persoonlijke voorkeur, de technische implicaties van die keuze blijven immers beperkt. Weet wel dat een Tiptronic niet de schakelsnelheid van een hedendaagse PDK-transmissie evenaart.

996 Porsche 911

Wat mag dat kosten?

Ook de 996 is en blijft een Porsche 911. Een weggevertje zal het dan ook niet worden, toch niet als je voor een gaaf exemplaar gaat. Vergeet niet dat je naast een stevige aanschafprijs ook tegen flinke onderhoudskosten aankijkt, toch als je voor de herstellingen langsloopt bij de officiële dealers. Daarom: zoek naar een Porsche 996 met een onberispelijke onderhoudshistoriek. De hogere aankoopprijs betaalt zich daarna moeiteloos terug.

Concreet: een Porsche 911 van de 996-generatie die minder dan 20.000 euro kost, is ofwel een ongelooflijke deal ofwel een kat in een zak. Check de wagen van boven tot onder vooraleer je een kribbel op de aankoopakte zet.

Een leuk alternatief?

De Porsche 911 is zo specifiek dat er eigenlijk geen echte alternatieven voorhanden zijn. Al kan je natuurlijk doorsparen voor een andere generatie dan de 996. Ook een Boxster uit die periode behoort tot de mogelijkheden, de koplampen hebben ze alvast gemeen. Wij dachten ook aan de Ferrari 512 BB: ook een 2+2, ook een steigerend paard als logo en ook aangedreven door een boxermotor... 

Je zou natuurlijk kunnen opteren voor een Boxster uit die periode of je spaart door en gaat voor een meer roemruchte editie (mogen we de 964 aanraden?).

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten