Met 206.582 verkochte voertuigen heeft BMW M in 2024 een nieuw verkooprecord gevestigd. Dat is een stijging van 2% tegenover vorig jaar. Momenteel vertegenwoordigt de M-divisie 9,4% van de wereldwijde autoverkoop van BMW. Met dank aan het succes van traditionele M-modellen, zoals de M2 en de M3.

Het model dat in 2024 het meeste kopers vond, rijdt evenwel elektrisch: dat is de BMW i4 M50 uit de M Performance-familie. Deze op de 4 Reeks Gran Coupé gebaseerde EV profiteert van de groeiende vraag naar elektrische sportievelingen uit het premiumsegment.
Geen SUV's?
Beperken we ons tot de echte M-modellen, dan gooit vooral de BMW M2 hoge ogen. In 2024 zag de compacte sportcoupé zijn verkoop met zo maar eventjes 64% stijgen, terwijl ook de M3 een groei van liefst 57% kende. En er wordt verwacht dat de nieuwe, voortaan plug-inhybride en desgewenst als Touring te bestellen M5 gauw voor nieuwe verkoopimpulsen zal zorgen. Opvallend: het betreft telkens klassieke modellen, geen SUV's noch crossovers.

Zoals de XM, toch het enige exclusief voor de M-afdeling voorbehouden model van BMW. Hoewel de wereldwijde verkoop het afgelopen jaar 16% hoger lag dan in 2023, moeten we er rekening mee houden dat de potige SUV pas in het tweede kwartaal beschikbaar was. In de Verenigde Staten, toch een van de sleutelmakten, zag de BMW XM zijn verkoop teruglopen met 15%. En dat ondanks fikse kortingen.