Met de Renault 4 E-Tech Electric hopen de Fransen hun stunt met de elektrische 5 nog eens over te doen, maar dan een maatje groter… en duurder. Afwachten dus of klanten ook in dit segment massaal door de knieën zullen gaan, waar het aanbod aan elektrische SUV’s toch stilaan begint aan te dikken.
Kenmerken en afmetingen
De Renault 4 E-Tech Electric rust op het CMF-EV-platform, bekend van andere elektrische modellen van het Franse merk. Net als de 5 bestaat hij met twee motoren: 90 kW/120 pk en 225 Nm en 110 kW/150 pk en 245 Nm.
Die motoren worden gecombineerd met twee batterijpakketten:
- Urban Range van 40 kWh: voorbehouden aan de 90 kW-motor, WLTP-rijbereik tot 300 kilometer. Laadvermogen tot 11 kW op wisselstroom en tot 80 kW op gelijkstroom
- Comfort Range van 60 kWh: voorbehouden aan de 110 kW-motor, WLTP-rijbereik tot 450 kilometer. Laadvermogen tot 11 kW op wisselstroom en tot 100 kW op gelijkstroom
De Renault 4 E-Tech Electric is 4.060 millimeter lang, 1.800 millimeter breed en 1.530 millimeter hoog en staat op een wielbasis van 2.570 millimeter. Een compact formaat dat de wendbaarheid in de stad ten goede moet komen, terwijl Renault toch een comfortabele binnenruimte en een koffer van 420 liter belooft.
Belgische prijzen
De Renault 4 E-Tech Electric is in België verkrijgbaar in drie afwerkingsniveaus:
- Evolution: vanaf 29.900 euro, met onder meer standaard een automatische kimaatregeling, een warmtepomp, een multimediasysteem met scherm van 10,1 duim en smartphoneconnectiviteit.
- Techno: vanaf 34.900 euro, met boven op de standaarduitrusting van de Evolution onder andere lichtmetalen achttienduimvelgen, Google-functies en -navigatie voor het multimediasysteem en geavanceerde rijhulpsystemen.
- Iconic: vanaf 36.900 euro; topversie die zich naast bijkomende uitrusting vooral onderscheidt door exclusieve designkenmerken en een specifieke stoelbekleding.
In de loop van 2025 wordt het gamma nog aangevuld met een Plein Sud-variant, voorzien van een stoffen dak dat elektrisch kan worden geopend. Verder biedt Renault ook heel wat personaliseringsmogelijkheden aan voor koetswerk en interieur – tot een rieten houdertje aan de middensconsole toe waarin een stokbrood past.
