Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Tot 9.000 euro korting: Tesla doet zijn prijzen weer zakken

Geschreven door Hans Dierckx op 17-05-2023

Trapt Tesla de elektrische solden op gang? Het antwoord op die vraag is voorlopig ‘neen’. Al kunnen de andere autobouwers de ongeziene prijsverlagingen bij de Amerikaanse fabrikant moeilijk negeren.

 Eigengereid als altijd sneed Tesla de afgelopen maanden in meerdere stappen bedragen van (opgeteld) 3.000 tot zelfs 9.000 euro van de catalogusprijs van zijn populairste modellen, de Model 3 en Y. Daarmee kost het minst dure product, de Model 3 met enkele motor, nu plots minder dan Volkswagens kleinere basis-ID3, die zowat een even grote batterij heeft.

Het verschil met de elektrische Renault Mégane is geslonken tot nauwelijks 3.000 euro, in het voordeel van de Fransman. De Long Range-variant van de Model Y is dan weer zo’n 3.000 euro minder duur geworden dan een vergelijkbare Skoda Enyaq iV 80, nog zo’n populaire EV.

De Tsjechen reageerden al door alsnog een instapversie met een 52 kWh-accu en een prijs onder de 40.000 euro uit de diepvries te halen. Die was eigenlijk al beloofd bij de lancering in 2020, maar bleef tot heden uit het aanbod.

Prijzenoorlog

Bestaande modellen en versies minder duur maken gaat voorlopig niet gebeuren, aldus de kapiteins van grote EV-bouwers als Stellantis, Renault, Volvo of de VW-groep. Met weliswaar de bedenking dat niemand ooit een prijsverlaging op voorhand aankondigt. In andere delen van de wereld had Tesla’s prijzenoorlog in ieder geval wél effect op de automarkt.

Zo maakte Ford in de VS zijn Mustang Mach-E tot 5.900 dollar minder duur. In China, waar Tesla eind vorig jaar begon met enkele modellen goedkoper te maken, kwam het zelfs tot een prijzenslag, waarbij ook auto’s met verbrandingsmotor minder gingen kosten. Dat laatste kwam ook doordat de overheid er nieuwe emissienormen oplegt vanaf juli, waardoor veel autobouwers van hun voorraden af moeten.

Tegelijk kwam er eind 2022 jaar een einde aan een jarenlang subsidiebeleid op EV’s, waardoor de fabrikanten een dip in de vraag trachtten op te vangen door ook in die categorie met kortingen te zwaaien.

Ongebruikelijk

De prijsdalingen gaan helemaal in tegen de markttendens van de afgelopen twee jaren, en zijn ook hoogst ongebruikelijk in deze sector. Wanneer een auto van de ene dag op de andere minder duur wordt, stuit dat namelijk klanten tegen de borst – niet enkel omdat ze het gevoel hebben dat ze te veel hebben betaald, maar ook omdat de restwaarde plots omlaaggaat.

Die bedenking hield in dit geval drommen autokopers echter niet tegen, in die mate zelfs dat de Tesla Model Y in Europa de meeste gekochte auto was van het eerste kwartaal van 2023, voor de Dacia Sandero. In ons land was de Tesla de op één na populairste, net na de Volvo XC40.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten