Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Rolls-Royce Silver Shadow (1965-1980)

Geschreven door Steven Appelmans op 08-06-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de 1965 Rolls-Royce Silver Shadow.

Met de Silver Shadow verandert Rolls-Royce het geweer van schouder. De aristocratische luxe blijft, maar technologisch stuurt de grote sedan resoluut weg van het verleden. Een insteek die werkt, want met 30.000 verkochte exemplaren, zelfs 37.000 als je de coupé- en cabrio-afgeleiden meetelt, is de Silver Shadow een onverwacht succesnummer. En daar doe je vandaag je voordeel mee. Er zijn immers exemplaren bij de vleet, wat de prijs flink drukt. Nu wil dat niet zeggen dat je je zomaar in het avontuur mag storten...

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Waar moet je op letten?

De Silver Shadow is en blijft een Rolls-Royce, wat betekent dat eventuele herstellingen kunnen leiden tot een tweede hypotheek. Om dat te vermijden, dien je het koetswerk dan ook meticuleus na te gaan op roest. Natte tapijten kunnen een indicatie zijn van een rotte vloer, maar evengoed van een lekkende airco-installatie. Check dus ook zeker of alle luxe-items werken. Het vervangen van je klimatisatie is minstens even prijzig als eventuele koetsherstellingen.

Weet dat de hydropneumatische ophanging van de Rolls-Royca Silver Shadow gebaseerd is op die van Citroën (en bijgevolg eenzelfde controlebeleid vergt), dat de 6,75 liter de betere motorkeuze is en dat de drietrapsautomaat betrouwbaarder is dan de viertraps. Concreet: zoek een exemplaar van na 1970.

 

Hoeveel mag dat kosten?

Dat gaat van een bijna belachelijke 6.000 euro tot 100.000 euro, maar die heel goedkope of heel dure exemplaren laat je beter links liggen. Tussen de 15.000 en 25.000 euro, daar situeren zich de echte koopjes. Waar je voorkeur naar uitgaat, hangt af van je technische kennis, reparatiebudget en zin voor avontuur. Wat dat laatste betreft: een Rolls-Royce Silver Shadow zonder onderhoudshistorie is altijd een no go, ongeacht de vraagprijs.

Is er een leuk alternatief?

De Bentley T uiteraard. Omdat die, op het rooster na, identiek is aan de Silver Shadow. Iets minder exclusief, maar wel lekker Brits en nog steeds bijzonder: de Daimler Sovereign.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten