Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Toyota vs Tesla: chef-kok in plaats van een recept

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-11-2020

Terwijl de beurswaarde van Tesla door het plafond schiet, wijst Toyota erop dat de constructeur weliswaar een fijn recept heeft, maar wel een chef-kok mist…

Akio Toyoda, de charismatische baas van Toyota, relativeert het succes van het Tesla-aandeel op de beurs. Hij wijst erop dat we niet mogen vergeten dat een constructeur als Toyota al meer dan 100 miljoen auto’s heeft gemaakt. “Tesla beweert dat zijn recept in de toekomst de norm zal zijn, maar Toyota heeft een echte keuken met een echte chef”.

Knowhow voor alles

In juli zag Tesla zijn beurswaarde zodanig groeien dat het die van Toyota en de 6 andere Japanse automerken samen overtrof. Dat is een heuse krachttoer als je weet dat de Amerikaanse startup in 2019 slechts 367.500 auto’s heeft verkocht, tegenover 10,74 miljoen auto’s bij enkel Toyota. Maar CEO Toyoda vindt dat de zaken moeten worden gerelativeerd door de nadruk te leggen op de waarden van het bedrijf in plaats van op de beurswaarde, en hij gebruikt daarvoor een heel expliciete metafoor: “Qua prijs per aandeel zijn we geklopt. Maar voor wat de producten betreft, bieden wij een volledig menu aan waar de klant uit kan kiezen. Zij bouwen niet echts iets reëel, mensen kopen gewoon het recept. Wij hebben de keuken en de chef-kok, en wij maken echt eten”.

Toch blijft een van de kernwaarden van Toyota de wil om te leren en te verbeteren. Aki Toyoda bevestigt dat de tweede grootste constructeur ter wereld op het vlak van verkoopcijfers van Tesla kan leren op bepaalde domeinen, zoals het vermogen om geld te verdienen met elektrische auto’s, software-updates en producten voor hernieuwbare energie.

Het klopt dat de Japanse automerken met een achterstand kampen op het vlak van puur elektrische voertuigen, want ze zijn pas recent begonnen met hun eerste plug-inhybrides op de markt te brengen. Toyota geeft er de voorkeur aan om hybrides te blijven verkopen, waarvan de technologie terugbetaald is en de verkoopprijs betaalbaar, terwijl de prijs van batterijen niet sterk is gezakt. Maar als gevolg van onder meer de te behalen doelstellingen opgelegd door de Europese Unie moet Toyota hoger mikken qua batterijwagens. Tegen 2025 wil het daarom 500.000 EV’s per jaar bouwen. Dat objectief lijkt bescheiden als je weet dat Elon Musk tegen dan miljoenen auto’s wil produceren. Het minder wispelturige Volkswagen gaat uit van een productie van 1 miljoen EV’s per jaar tegen 2023.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten