Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

ap">

Markt / Vlaanderen subsidieert Tesla

Geschreven door Steven Appelmans op 22-10-2024

Vooral Tesla heeft geprofiteerd van de Vlaamse EV-premie die de particuliere verkoop van elektrische auto's een duw in de rug moest geven.

Hoewel de markt van de elektrische voertuigen in ons land voornamelijk een B2B-aangelegenheid is, zijn er ook steeds meer particulieren die voor een EV kiezen. En ook daar is Tesla koning: van januari tot en met september 2024 schreven in totaal 5.220 Belgische particulieren een nieuwe Model Y dan wel een Model 3 in. Daarmee neemt Tesla op zijn eentje meer dan 40 procent van de particuliere EV-verkoop in ons land voor zijn rekening.

LEES OOK Zo ver geraakt de nieuwe Tesla Model 3 Long Range RWD

Uiteraard gaat het dan vooral om Vlaamse auto’s, aangezien privékopers daar nog tot eind dit jaar een premie van 5.000 euro genieten als ze zich een nieuwe elektrische wagen van minder dan 40.000 euro aanschaffen. Een drempel waar beide Tesla’s met hun tijdelijke vanafprijs van 39.990 euro netjes onderbleven. Hoe gigantisch Tesla’s overwicht is, wordt geïllustreerd door de nummer drie in de ranking, de Volvo EX30: die vond in dezelfde periode welgeteld 733 particuliere kopers.

Gegoede middenklasse profiteert

Op basis van die cijfers, geleverd door autosectoroganisatie Traxio, kunnen we ineens een aantal conclusies trekken. Bijvoorbeeld dat het vooral de gegoede middenklasse is die van de subsidie heeft geprofiteerd – zij die de ondersteuning feitelijk niet echt nodig hebben dus. Van de goedkopere elektrische modellen die in de beurs passen van de meer modale Vlaming (lees: een budget tussen 20.000 en 30.000 euro na aftrek van de premie) staan er welgeteld twee in de top tien, met name de BYD Atto 3 (222 verkochte exemplaren) en de Dacia Spring (282 inschrijvingen).

LEES OOK Onze test van de Tesla Model Y Long Range RWD

Nog frappant is dat de gevreesde stormloop op goedkopere Chinese EV’s is uitgebleven. Zij het met de kanttekening dat het volledige podium wel wordt geproduceerd in China. 

Gat in de begroting?

Eveneens zonneklaar: de Vlaamse EV-premie is wel degelijk een succes gebleken. In dat gewest is de EV-verkoop aan particulieren op een jaar tijd met liefst 145,5 procent gestegen, te vergelijken met een bescheiden groei van 11,6 procent in Wallonië. Jammer genoeg hangt aan die bijval eveneens een bittere financiële pil vast: eind augustus was daardoor al 25 miljoen euro aan Vlaamse overheidssteun voor elektrische auto’s uitgekeerd, terwijl Lydia Peeters, uittredend Vlaams Minister van Mobiliteit, maar 20 miljoen voor heel 2024 had gebudgetteerd.

LEES OOK Wat moet de automobilist weten over het nieuwe Vlaams regeerakkoord?

Er dreigt zich dus een ferm gat aan te dienen in een begroting die sowieso al mank liep. De nieuwbakken coalitie heeft dan ook al laten verstaan het premiesysteem zo snel als juridisch mogelijk stop te willen zetten. Wie dus nog zou willen profiteren van de overheidssteun: snel zijn is de boodschap.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten