Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Volkswagen bevestigt: ID.3 verdwijnt, wordt vervangen door elektrische VW Golf 9

Geschreven door Ken Divjak op 08-02-2024

In een interview met AutoGids bevestigen Volkswagen-CEO Thomas Schäfer en Bestuurslid Imelda Labbé dat de VW Golf een doorstart maakt, dat de elektrische ID.3 verdwijnt en dat nieuwe nomenclatuur zich opdringt. Lees het volledige interview.

Bij gebrek aan internationale autosalons blies Volkswagen verzamelen op de F.A.T. Ice Race in Oostenrijk voor de statische lancering van de vernieuwde Golf. Tijdens de viering van diens vijftigste verjaardag kon AutoGids zowel CEO Thomas Schäfer als Bestuurslid Imelda Labbé spreken over de toekomst van VW's evergreen.

LEES OOK Volkswagen viert 50 jaar VW Golf met facelift

Ze bevestigen niet alleen het voortbestaan van de Golf in het elektrische tijdperk, maar luiden eveneens het einde van de ID.3 in. En ook de opvolgers van de Tiguan en de ID.4 zouden wel eens tot een SUV-kunnen samensmelten.

De VW Golf 8 is aan zijn facelift toe. Komt er een nummer 9, en zo ja, met welke aandrijving?

Thomas Schäfer: “Het is inderdaad de laatste keer dat we een Golf met verbrandingsmotoren aanbieden. De nieuwe eHybrid en GTE-versies hebben weliswaar nu al een elektrisch rijbereik van 100 km, de volgende generatie wordt volledig elektrisch. Wanneer die precies op de markt komt, kan ik nu nog niet zeggen.

Zoals bekend verloopt de elektrificatie van het wagenpark aan verschillende snelheden, zelfs binnen Europa. Maar reken erop dat de elektrische Golf richting 2030 op de markt komt en het Scalable Systems Platform (SSP) zal gebruiken. Die nieuwe EV-architectuur is qua afmetingen perfect om de negende generatie Golf te onderbouwen.”

Wat gaat er met de VW ID.3 gebeuren als de nieuwe Volkswagen Golf helemaal elektrisch gaat?

Thomas Schäfer: “Die gaan we wellicht samenvoegen met de Golf. Het heeft geen zin om beide EV’s in tandem te blijven aanbieden, omdat het alle twee compacte hatchbacks zijn. De ID.3 gewoon tot Golf hernoemen kan evenmin, omdat de styling daarvoor te verschillend is. Bovendien is de naam Golf te sterk om zomaar op pensioen te sturen en met de ID.3 verder te gaan.

Het is dus logischer om beide modellen na deze generatie te laten samenkomen in een model, ook omdat hun cycli redelijk gelijk lopen. Zowel de ID.3 als de Golf 8 werden in 2020 geïntroduceerd in Europa.”

Geldt die aanpak voor alle historische modelnamen in de Volkswagen-portfolio?

Thomas Schäfer: “Niet al onze emblemen hebben dezelfde weerklank als Golf of Tiguan, die we zeker gaan meenemen naar de toekomst. Denk trouwens niet alleen in termen van modelnamen, maar ook aan uitvoeringen zoals het GTI-embleem dat zijn doorstart zal maken op de elektrische ID.2 in 2026.

Over andere modellen beslissen we als het zover is, maar altijd met beraad. Bij sommige projecten zoals Trinity (een futuristische sedan die nieuwe EV-standaarden moet zetten voor VW, nvdr.) is het niet opportuun om terug te grijpen naar het verleden, maar moeten we resoluut vooruitkijken.” 

Hoe gaat de beslissing om ID-modellen met klassieke modellen te mergen de naamgeving beïnvloeden?

Imelda Labbé: “We staan nog altijd achter onze beslissing uit 2020 om van de ID-modellen een apart gamma te maken. Voor de huidige overgangsfase, waarin we zowel ICE-modellen als BEV’s aanbieden, blijft dat de juiste strategie, die overigens doorgetrokken wordt naar de ID.2 van 2026.

Naar het einde van dit decennium toe denken we over een combinatie van de letters ID met gekende emblemen, zoals ID.Golf of ID.Tiguan. Dat gaat duidelijker zijn voor onze klanten, die best een houvast kunnen gebruiken in deze veranderlijke tijden. Bovendien geven die gekende namen meer informatie over het type wagen en het segment waarin die zich bevindt. Dat is de huidige denkpiste.”

Ondertussen lanceert u wel weer een PHEV-variant van de Golf. Is dat nog opportuun?

Thomas Schäfer: “Twee jaar geleden hebben we gewikt en gewogen om een nieuwe generatie PHEV’s te ontwikkelen voor de Golf, de Tiguan en de Passat. Het leek er even op alsof de geest uit de fles was, maar nu zijn we toch blij dat we het gedaan hebben. De verkoop van plug-in hybrides trekt over het algemeen weer aan, zeker in China waar deze technologie als de perfecte overgangsfase naar Battery Electric Vehicles wordt aanzien. Dat merken we trouwens ook in Europa bij particuliere klanten, die hun dagelijkse verplaatsingen elektrisch willen doen maar toch een grote autonomie willen voor uitstappen en vakanties.”

Imelda Labbé “Ja mag deze nieuwe generatie PHEV’s ook niet met eerdere vergelijken. 100 km elektrisch rijbereik mét DC-snellaadfunctie is een heuse upgrade, gecombineerd met een pittig systeemvermogen van 204 pk in de Golf eHybrid en 272 pk voor de GTE-versie. Vroeger moest je vrij lang opladen voor een beperkte e-autonomie, maar dat is bij deze verleden tijd. Doe daar nog een totale autonomie van om en bij de 1000 km op één batterijlading en één brandstoftank bij en je krijgt een auto die breed inzetbaar is. Bij deze kunnen we dus echt spreken van de ideale overgangstechnologie tussen klassieke verbrandingsmotoren en batterij-elektrische aandrijflijnen.”

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten