Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / 35 elektrische taxi's BYD e6

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-10-2014

Brussel zet Chinese elektrische auto's in als taxi's. Het model in kwestie is de BYD e6, met volgens de constructeur een rijbereik van 300 kilometer. Er werden 35 exemplaren geleverd en in dienst genomen.

Het Chinese merk BYD (Build Your Dreams) betreedt de Belgische markt met een vloot van elektrische taxi's in Brussel. Het betreft de e6, een cross-over van 4,55 meter, die voorzien is van een elektromotor van 75 kW (102 pk) en 450 Nm en waarvoor een rijbereik van 300 kilometer wordt opgegeven. Aan een aangepaste oplader kunnen de ijzer-fosfaatbatterijen op twee uur tijd worden opgeladen. Aan een klassiek stopcontact duurt het enkele uren langer. BYD bouwt niet alleen auto's, maar is ook en vooral de grootste producent ter wereld van oplaadbare batterijen.

De e6 wordt al in verschillende landen gebruikt. In Shenzhen, de Chinese thuisstad van BYD, rijden bijvoorbeeld dagelijks meer dan 850 taxi's en 750 politievoertuigen rond, sommige al sinds 2008. Ook in Hong Kong doet het model dienst, en recenter ook in Londen en Rotterdam. De voltallige vloot zou samen al meer dan 200 miljoen kilometers hebben afgelegd, zonder noemenswaardige panne, aldus de Chinese constructeur. De Brusselse BYD-taxi's krijgen een garantie van vijf jaar of 300.000 km. Indien de batterij voor het einde van die vijf jaar meer dan 20 procent van haar vermogen zou verliezen, wordt ze kosteloos vervangen.

De 34 taxi's, evenals een 35e exemplaar dat niet als dusdanig is ingeschreven, werden afgelopen woensdag 15 oktober officieel voorgesteld. Per stuk kosten ze 46.000 euro, belastingen niet inbegrepen. Ze werden gekocht met de hulp van de Brusselse regering, die nu het netwerk van opladers op haar grondgebied wil ontwikkelen, aldus Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet. Op dit moment beschikken taxibestuurders immers maar over weinig plaatsen waar ze hun voertuigen kunnen opladen op de openbare weg, al rijdt een Brusselse taxi in theorie gemiddeld slechts 200 kilometer per dag, dus 100 kilometer minder dan het opgegeven rijbereik.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten