Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Bedrijfswagens vervuilen minder volgens Acerta

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-07-2019

Het HR-managementbedrijf Acerta heeft de emissies van de bedrijfswagens van 40.000 werkgevers geanalyseerd. Vergeleken met het wagenpark van particulieren stoten ze 6% minder CO2 uit.

Een studie van Acerta toont aan dat de CO2-emissies (die bijdragen aan het broeikaseffect) van bedrijfswagens met 17% zijn gedaald in 7 jaar tijd. Maar ze stoten vooral 6% minder CO2 uit dan de wagens van particulieren volgens officiële gegevens van 2017 (cijfers van Febiac). De gemiddelde uitstoot lag op 119,2 g/km voor particuliere auto’s, tegenover 112 g/km voor bedrijfswagens. Acerta heeft ook de gegevens verzameld van het wagenpark van zijn klanten in 2018. Daar vond men een gemiddelde van 117,85 g CO2/km tegenover 142,8 g/km in 2012.

Waarom?

Acerta zegt dat deze resultaten een argument zijn voor bedrijfswagens. De uitleg is vrij ‘simpel’: het wagenpark van bedrijfswagens (650.000 tot 700.000 auto’s in omloop) heeft een gemiddelde vernieuwing van 4 tot 5 jaar, tegenover 8 tot 10 jaar voor privéwagens. Bedrijfsvloten hebben dus recentere auto’s, die de laatste milieunormen respecteren (net als de veiligheidseisen). Bovendien raakt de anti-dieselgolf de fleetmarkt minder. Particulieren hebben meer benzinewagens gekocht sinds 2017, waardoor de CO2-uitstoot van de ongeveer 6 miljoen auto’s in het verkeer is gestegen door het hogere verbruik.

De kosten

De studie van Acerta relativeert echter de voordelen van bedrijfswagens. De kosten ervan zijn niet te verwaarlozen voor werkgevers. De modernisatie en ‘vergroening’ van de auto’s verhoogt hun catalogusprijs. De mediaan in 2019 is €30.152,89 tegenover €24.793,39 in 2012, ofwel een stijging van 21,62%! De transitie naar hybride of elektrische wagens zal dat getal waarschijnlijk nog wat doen toenemen. Voor de gebruiker daarentegen compenseert de lagere CO2-uitstoot de hogere catalogusprijs voor de berekening van de VAA. Wat het eindbedrag dat hij moet afrekenen aan de fiscus uiteindelijk in balans houdt.

Twee verschillende cycli

Het fenomeen van een bedrijfswagen als salarisondersteuning (wat niet enkel in België het geval is) hangt uiteraard samen met de arbeidskosten. Dit ‘voordeel’ kan als slecht worden aanzien dor zij die er niet van kunnen genieten, vooral omdat het een serieus voordeel is dat door zijn tegenstanders als oneerlijk kan worden beschouwd. Vooral omdat het een voorrecht blijft voor een minderheid van de werknemers (bijna 12%), meestal mannen (75%!) en met een hoger loon. Toch beïnvloedt de snellere vernieuwing van de fleet de markt voor nieuwe auto’s. Een privéwagen kopen en onderhouden vereist financiële offers die de consument dwingen om de levensduur van zijn auto te verlengen. Bovendien kan hij verleid worden door tweedehandswagens die, vooral als diesel, niet altijd voldoen aan de laatste milieunormen.

Goed of slecht?

Moeten we dus de bedrijfswagen verdedigen? Wanneer hij wordt gekoppeld aan een onbeperkte tankkaart, voorkomt hij dat het wagengebruik wordt beperkt tot op het punt dat sommigen hem overmatig gebruiken zonder ooit te kijken naar alternatieve mobiliteitsoplossingen, vooral in het privéleven. Zo wordt 23% van het totale aantal kilometers in België afgelegd met een bedrijfswagen. Het gemiddelde gebruik ligt dus hoger. Moeten we daarom de bedrijfswagen verdoemen? Nee, eerder nadenken over oplossingen waarmee iedereen gebruik kan maken van recente modellen én kan genieten van flexibele, efficiënte, veilige en economisch interessante alternatieven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten