Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Abarth 500e: brullende EV

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-04-2023

Voor de Abarth-schorpioen is stilte geen deugd. Daarom wordt de nieuwe 500e uitgerust met een geluidsgenerator die het geronk van een motor nabootst, maar dan wel met respect voor de normen.

Een Abarth moet brullen. Anders zou het geen Abarth zijn. Het was een werk van lange adem om de 500e, die elektrisch is, een gebrul, een geronk en een gebrabbel te geven, en tegelijk te voldoen aan de homologatie-eisen op het gebied van 'geluidsoverlast'. Al gaat het in de oren van Abarth-tifosi niet om overlast. Daarom krijgt de 500e een akoestisch systeem dat is ontworpen door een speciaal geluidsontwerpteam, in samenwerking met de Stellantis Sound Design Studios.

2 jaar

Het project voor een geluidsgenerator ging 2 jaar geleden van start, met een intensieve sprint gedurende de laatste 6 maanden. Na zo'n 6.000 uur werk beweert Abarth het ideale geluid voor elke rijfase te hebben gecreëerd. Een deel van de geluidstests werd uitgevoerd in een "semi-anechoïsche" kamer met een vloerbedekking die het akoestisch reflecterende oppervlak van een weg nabootst.

Benzinemotor

Alvorens het geluid van de Abarth 500e te creëren, namen de teams het geluid van de benzinemotor op tijdens de verschillende rijfasen: optrekken, afremmen, snel bochtenwerk en nog veel meer. Dit alles maakte akoestische analyse en kalibratie mogelijk om de kenmerkende Abarth-frequenties eruit te halen. Op basis van dit DNA creëerden de teams een nieuw virtueel geluid dat de typische ‘melodie’ van een benzinemotor mengt met aanvullende, meer futuristische geluiden.

Het resultaat

De in de studio geteste matrix werd met behulp van software aangepast aan de situaties. Het doel van Abarth is "een optimaal meeslepend resultaat voor de bestuurder" te bieden [oordeel zelf aan de hand van onderstaand filmpje]. De intensiteit van de geluidsgenerator is recht evenredig met de snelheid van de auto. Het geluid wordt anders verwerkt door de externe achterluidspreker. Het bereik gaat van "IDLE", dat het geluid van de Record Monza-uitlaat van een stationair draaiende motor weergeeft wanneer de elektromotor op minimumvermogen draait, tot "SIGNATURE", dat het geluid van Abarths met verbrandingsmotor behoudt. Deze geluidsgenerator kan door de bestuurder worden uitgeschakeld wanneer de auto stilstaat.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten