Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / BMW 1-Reeks: vanaf 2019 geen zescilinder meer

Geschreven door Thibaut Miserque op 19-03-2018

De nieuwe BMW 1-Reeks zit eraan te komen en staat op het nieuwe FAAR-platform, waardoor hij een voorwielaandrijver wordt. Maar dat is niet alles, want de topversie houdt het vanaf dan bij vier cilinders.

De meest sportieve versie van de toekomstige BMW 1-Reeks heeft een naam: M130ix M Performance. Zoals de ‘x’ in zijn naam al aangeeft, wordt hij standaard geleverd met vierwielaandrijving xDrive. En wat we daar ook uit kunnen afleiden, is dat hij minder krachtig wordt dan de huidige M140i. Hij behoudt nog 300 pk, maar offert 2 cilinders op het altaar van de downsizing op. Die zijn cruciaal in de ogen van puristen, maar niet in die van de concurrentie. De Audi S3, Ford Focus RS, Mercedes-AMG A45 en Volkswagen Golf R gebruiken allemaal een turboviercilinder. BMW plooit zich daarom naar de conventies.

Voordeel van voorwielaandrijving

De toekomstige 1-Reeks wordt ruimer, lichter en dynamischer. Dat komt dankzij het nieuwe FAAR-platform (voor “Frontantriebsarchitektur”, Duits voor “voorwielaangedreven architectuur”), dat hij deelt met zes toekomstige BMW-modellen en het hele Mini-gamma. Het is een evolutie van het UKL-platform waar vandaag de 2-Reeks ActiveTourer en GranTourer en de X1 op rusten. Wanneer die worden vervangen, zullen ook zij logischerwijze voor het nieuwe platform kiezen, en er komt bovendien een 2-Reeks Gran Turismo.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten