Samenvatting Bugatti Brouillard (2027)
- Gesloten versie van de open Mistral
- Op de technische basis van de Chiron
- Vernoemd naar het favoriete paard van Ettore Bugatti
- Aangedreven door de 8 liter-W16 (1.600 pk)
- One-off (via het Solitaire-programma)
Ze hadden beloofd dat de in een oplage van 99 stuks gebouwde Mistral de laatste variatie op het Chiron-thema zou worden en dus ook het laatste model dat de W16-krachtbron zou dragen. En ze hebben geeneens ongelijk, want deze Brouillard zou je kunnen zien als de gesloten versie van die Mistral. Het gaat om een one-off waarmee Molsheim het nieuwe Solitaire-programma voor unieke creaties introduceert. Dus nog straffer dan de Sur Mesure-behandeling.

Net zoals we dat onlangs zagen bij de Sadair’s Spear die Koenigsegg bouwde op basis van de Jesko, noemt Bugatti deze Chiron-adaptatie naar een paard. De favoriete knol van oprichter Ettore Bugatti luisterde immers naar de naam Brouillard - schoon Frans voor "mist". Het interieur wordt dan ook getooid met talloze verwijzingen naar de edelste aller viervoeters.
One-off als best-off
Hoewel het design van de Brouillard overduidelijk refereert aan dat van de Mistral, hebben de ontwerpers een heleboel knipogen naar andere Bugatti-modellen in het lijnenspel verwerkt. Zo zouden de uit aluminium vervaardigde luchtinlaten op het dak knipogen naar de Veyron, terwijl de ducktail op het achterwerk verwijst naar de Chiron Profilée en de opstelling van de uitlaatpijpen naar de Chiron Super Sport. De neuspartij herinnert dan weer aan de nieuwe Tourbillon.

Die nieuwe Tourbillon krijgt een plug-inhybride V16 in de achtersteven gelepeld, bij deze Brouillard grijpt Bugatti naar de vertrouwde W16. Het 8 liter-blok gebruikt nog steeds vier turbo's op het vermogen en het koppel op te krikken naar respectievelijk 1.600 pk en 1.600 Nm. Reken op een topsnelheid van 450 km/u.
De vraag naar speciale Bugatti-varianten blijft hoog, want na onder meer La Voiture Noire, de Divo en de Centodieci fungeert de Chiron nu ook als basis voor deze Brouillard. De gelukkige koper, dat zou de Nederlander Michel Perridon zijn, moet wel nog tot 2027 wachten vooraleer zijn nieuwe speeltje helemaal klaar is.