Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: De Tomaso P900 (2024) - met V10 of V12

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-11-2022

De Tomaso Automobili plant 18 exemplaren van de bijna 3 miljoen euro kostende P900, die aangedreven wordt door een compacte V12 die tot 12.300 toeren per minuut draait. Klanten die niet tot 2024 kunnen wachten, krijgen hun De Tomaso P900 met een V10-motor die dienst deed in de Formule 1.

In 2019 stond De Tomaso Automobili op uit de doden met de P72, een nostalgisch gelijnde supercar die passend gepresenteerd werd op het Goodwood Festival of Speed. Aanvankelijk zou deze supercar aangedreven worden door een atmosferische V12, maar de in de loop van 2023 verwachte productieversie zal een V8 van Ford-origine in de achtersteven geduwd krijgen, weliswaar onder handen genomen door de Amerikaanse tuner Roush.

Hoewel De Tomaso Automobili de handen vol had met het zoeke naar een productiesite, vonden ze de tijd om een supercar aan hun gamma toe te voegen. Eentje voor het circuit, want de nieuwe De Tomaso P900 raakt niet gehomologeerd voor de openbare weg. Een speelkameraad voor de Aston Martin Valkyrie AMR Pro, dus.

2023 - De Tomaso P900

900 pk x 900 kg

Die P900-benaming die de nieuwe supercar van De Tomaso draagt, verwijst zowel naar het piekvermogen van 900 pk als naar het drooggewicht van 900 kilogram. Net zoals de P72 maakt de De Tomaso gebruik van de uit koolstofvezel opgetrokken monocoque van de Apollo Intensa Emozione. Het koetswerk werd ontwikkeld in de windtunnel en profiteert van technieken die gangbaar zijn in de Formule 1. Zoals een Drag Reduction System (DRS), dat de downforce reduceert om een hogere topsnelheid te halen. 

De Tomaso ontwikkelt een gloednieuwe V12 voor de P900, een atmosferisch blok dat erg compact en licht zou zijn (220 kilogram) en dat tot 12.300 toeren zou kunnen draaien. Dat is nog hoger dan de door Cosworth ontwikkelde V12 van de GMA T.50. Nu is Omdat De Tomaso nog niet klaar is met de ontwikkeling van die V12-motor, kan je de P900 ook bestellen met een V10. Dan gaat het om de 3,5 liter-V10 van Judd die Benetton destijds gebruikte in de Formule 1.

De Tomaso P900

Prijs en leveringen?

De De Tomaso P900 krijgt een oplage van 18 stuks, elk exemplaar kost minstens 2,9 miljoen euro. De eerste wagens zouden in de loop van 2024 klaar moeten zijn, toch als de V12-krachtbron dan productierijp is. Anders moet je tevreden zijn met de V10.

De Tomaso gaat zijn wagens bouwen in Duitsland nabij de Nürburgring. De sportwagenbouwer ging een samenwerking aan met de Capricorn Group, een partner die een goede naam heeft in de autosportwereld. Ze waren onder meer verantwoordelijk voor de bouw van de Porsche 919 Hybrid, die in 2015, 2016 en 2017 zegevierde in Le Mans.

Of dat ook wil zeggen dat de De Tomaso P900 klaargestoomd wordt voor het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) blijft onduidelijk, maar het zou wel geweldig zijn mocht deze machine Ferrari, Lamborghini en Porsche bekampen in de 24 Uur van Le Mans.

2023 - De Tomaso P900

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten