Van alle Dacia's is de Sandero nog altijd de meest verkochte. Zowel in ons als in vele ons omringende landen. Logisch dus dat Dacia voor zijn elektrische toekomst kijkt naar zijn bestseller.
Op de bevestiging van zijn komst na - die we kregen tijdens ons interview met de Belgische Renault-CEO Denis Le Vot - kregen we echter geen bijkomende gegevens. Dat laat dus het nodige giswerk, veronderstellingen die evenwel komen met iet of wat fundering.
Zo lijkt het ons niet onlogisch dat de Sandero zou verderbouwen op het Ampr Small-platform van de Renault R5. Herinner je, de Sandero staat vandaag ook al op een Clio-onderbouw. We gaan ervan uit dat de meeste aandrijfopties dan ook mee zullen komen. Met als belangrijkste combo - terwille van de betaalbaarheid - de 95 pk sterke elektromotor en het 40 kWh-grote batterijpakket
We rekenen daarbij, net als bij de Renault R5, op een actieradius van ongeveer 300 km (volgens de WLTP-normen). Hamvraag hier is of Dacia zijn laadmogelijkheden zal beperken? Blijft het bij 11 kW op wisselstroom? Komt er een snellaadfunctie (tot 100 kW in het geval van de R5). Of opteert Dacia gewoon voor 22 kW op wisselstroom (zonder snellaadcapaciteit), als gulden middenweg?
Vragen die loop volgend jaar allicht een duidelijker antwoord zullen krijgen. Misschien krijgen we dan ook een eerste indicatie wat de prijzen betreft . Het lijkt ons nogal wiedes dat die onder die van de R5 zullen komen te liggen. Wie weet, krijgt Dacia zijn Sandero zelfs in lijn met de op stapel staande Twingo, wat zou betekenen dat we ons mogen verwachten aan vanafprijzen rond de 20.000 euro. Wordt vervolgd.
Bekijk het volledige interview met Renault-CEO Denis Le Vot

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!