Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Elektrische Ypsilon, Corsa en 208 krijgen meer autonomie

Geschreven door Yeelen Möller op 10-04-2025

De elektrische stadswagens van Stellantis zijn nog iets efficiënter geworden en halen nu een autonomie van meer dan 420 km. Ook de mildhybride versies worden iets krachtiger, maar enkel op papier.

De Opel Corsa Electric, Peugeot E-208 en Lancia Ypsilon Electric waren al best zuinige elektrische stadswagentjes – zeker voor EV’s op een multi-energieplatform. Ondanks hun relatief kleine batterij van 51 kWh (48 kWh netto) haalden ze elk een WLTP-autonomie van een dikke 400 km, waarvan in de praktijk nog een 300 à 350 km overschiet. Niet slecht voor het segment. Maar het kan altijd beter, moet Stellantis gedacht hebben, want alle drie de modellen genieten nu van een kleine technische update die voor nóg meer efficiëntie zorgt.

Efficiëntere batterij geeft >20 km meer autonomie

Voor een grotere batterij was er geen plek/tijd/budget (schrappen wat niet past), maar Stellantis zegt wel de chemie van het NMC-pakket (nikkel-mangaan-kobalt) te hebben verbeterd. Uit dezelfde capaciteit van 51 kWh haalt de vernieuwde Lancia Ypsilon Electric nu een WLTP-autonomie van 420 km. De Opel Corsa Electric schopt het tot maximaal 429 km, terwijl de Peugeot E-208 de meest efficiënte is van de drie: de Franse hatchback haalt tot 433 km. In alle gevallen is dat een winst van minstens 20 km.

Dat komt overeen met een theoretisch verbruik van amper 14,2 kWh/100 km, wat echt bij de laagste cijfers van de markt hoort. Opgelet: dit geldt enkel voor de elektrische versies met 115 kW (156 pk). De modellen met 100 kW (136 pk) behouden hun oude batterij van 50 kWh (45 kWh netto) en krijgen dus geen extra autonomie.

Aan de prijs verandert er niets: de Opel Corsa Electric is verkrijgbaar vanaf 29.990 euro (136 pk), of 30.990 euro voor de ‘Long Range’ met 156 pk. De Peugeot E-208 heeft een vanafprijs van 30.625 euro (136 pk) of 33.325 euro (156 pk, meteen als Allure). De Lancia Ypsilon Electric is er tenslotte vnaaf 32.600 euro, wel meteen met de 156 pk-motor.

Mildhybrides vermelden nu het gecombineerd vermogen

Naast de verbeterde elektrische versies is er ook nieuws voor de 208, Corsa en Ypsilon met de mildhybride motor. Die heeft namelijk meer pk’s gekregen, of toch op papier. Waar de merken tot voor kort enkel het piekvermogen van de 1,2 liter-driecilinder turbobenzine vermeldden (100 of 136 pk), wordt voortaan het gecombineerde vermogen vermeld van de benzinemotor en de kleine elektromotor van 21 kW (28,6 pk) in de versnellingsbak.

Niet om zich beter voor te doen, maar wel omdat dat vanaf de Euro 7-norm van november 2027 verplicht wordt. En aangezien de stadswagentjes van Stellantis nog niet meteen worden vervangen, besloot de groep dan maar zijn nomenclatuur nu al te veranderen. De hybride versies van 100 pk leveren nu officieel 110 pk, terwijl de modellen van 136 pk nu 145 pk hebben op papier. Aan de prestaties of de techniek verandert er niets.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten