Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Gordon Murray maakt (nog) een moderne McLaren F1

Geschreven door Klaas Janssens op 18-08-2025

Gordon Murray schiet met scherp, want na de nostalgische GSMV S1 LM brengt hij deze hypermoderne GMSV Le Mans GTR in stelling. Of hoe de legendarische McLaren F1 een onuitputtelijke bron voor inspiratie blijkt.

Samenvatting GMSV Le Mans GTR

  • Hardcore GMA T.50
  • V12 van Cosworth
  • 24 exemplaren

Op vraag van een fan bouwde Gordon Murray Special Vehicles de GSMSV S1 LM, een moderne interpretatie van de iconische McLaren F1. Maar als je de Zuid-Afrikaanse ingenieur achter het oermodel zou vragen hoe een moderne McLaren F1 er eigenlijk uit zou moeten zien, dan toont hij liever zijn GMA T.50. Die fungeert nu als basis voor de hardcore Le Mans GTR.

Officieel: GMSV T.50 Le Mans GTR (2027)

Zonder ventilator

Het is niet de eerste keer dat Gordon Murray aan een hardcore versie van de GMA T.50 sleutelt. Eerder toonde hij de T.50s "Niki Lauda", een aan circuitgebruik aangepaste variant van zijn supersportwagen. Maar met deze Le Mans GTR is het echt menens, want zowat het hele koetswerk werd hertekend in functie van aerodynamische efficiëntie. 

Officieel: GMSV T.50 Le Mans GTR (2027)

Opvallend: de elektrisch aangedreven ventilator die op het achterwerk van de T50 en de T50s staat, maakt hier plaats voor een conventionele set-up. Het verlengde achterwerk van de GMSV Le Mans GTR vertrouwt op de combinatie van een actieve achtervleugel met een knoert van een diffusor. Let ook op de talloze koelsleuven die de interne organen op temperatuur moeten houden.

24 Uur van Le Mans

Hoewel de Le Mans GTR straatlegaal blijft, komt deze GMSV-creatie met een stijvere structuur, een lichtere ophanging en een betere gewichtsverdeling. De spoorbreedte neemt toe en de standaardbanden worden vervangen door Michelins Pilot Sport Cup 2. Er is ook sprake van innovatieve motorsteunen die over het comfort zouden waken.

Officieel: GMSV T.50 Le Mans GTR (2027)

Ook het met een cenrtrale zitpositie gezegende cockpit krijgt een ergonomische make-over die ervoor moet zorgen dat de bestuurder optimaal kan presteren. Centraal achterin ligt de jongste versie van de atmosferische, door Cosworth ontwikkelde en aan een handgeschakelde versnellingsbak gehangen V12, die net zoals in de moderne McLaren F1 (de GMSV S1 LM, dus) over een cilinderinhoud van 4,3 liter en een piekvermogen van 700 pk beschikt.

De Gordon Murray Special Vehicles Le Mans GTR is een ode aan de 24 Uur van Le Mans. En krijgt dus ook 24 exemplaren. Maar doe geen moeite, die zijn intussen allemaal verdeeld.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten