Samenvatting GMSV S1 LM (2025)
- Moderne interpretatie van de McLaren F1
- Op basis van de GMA T.50
- Atmosferische V12 van Cosworth
- Oplage van 5 exemplaren
- Géén McLaren
Het moest er ooit van komen. Er zijn een heleboel moderne McLaren-make-overs waarbij de legendarische, alweer uit 1992 stammende F1 als inspiratiebron diende. Zoals onlangs met de Lanzante 95-59, bijvoorbeeld. Of eerder met de GMA T.50, ontworpen door de man die destijds verantwoordelijk was voor het McLaren F1-project: Gordon Murray.

Geen McLaren
Die Gordon Murray leidt niet enkel GMA (Gordon Murray Automotive), maar is ook de bezieler van GMSV (Gordon Murray Special Vehicles). En het is die laatste entiteit die nu verantwoordelijk is voor deze moderne McLaren-F1 - het is dus géén restomod. Buiten die historische link heeft deze GMSV S1 LM gedoopte supercar overigens niets met McLaren te maken: Murray neemt de GMA T.50 als basis.

Inclusief diens centrale zitpositie, dus. En inclusief diens door Cosworth (de McLaren F1 vertrouwde op een BMW-blok) ontwikkelde V12. Die heeft geen drukvoeding noch elektrohulp nodig om het vermogen op te krikken, wel toeren: deze aan een handbak gehangen krachtbron draait meer dan 12.000 omwentelingen per minuut. In vergelijking met de GMA T.50 wordt de cilinderinhoud van de V12 opgetrokken van 4 naar 4,3 liter, wat resulteert in een piekvermogen van een 700 pk.

Eindelijk heeft Gordon Murray een moderne make-over van zijn meesterlijke McLaren F1 gemaakt. Op vraag van een fan, die niet een, maar meteen vijf exemplaren van de GMSV S1 LM bestelde. Zelf zweert Murray eerder bij de T.50 Le Mans GTR. Hoe dan ook: wie wil die W1 van McLaren zelf nog?