Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Elektrische MG ES5 klaar voor Europese debuut

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-03-2025

In China rijdt de MG ES5 al rond, maar de opvolger van de ZS EV maakt zich nu ook klaar voor de oversteek naar Europa. Op het menu: een nieuw platform, betere prestaties, een groter rijbereik en modernere technologie.

MG zet de vernieuwing van zijn gamma verder: na de nieuwe ZS (hybride en benzine) en HS (plug-inhybride en benzine) krijgen binnenkort ook de elektrische ZS EV een opvolger. Het model werd al in oktober 2024 in thuisland China onthuld, onder de naam ES5, en maakt heel binnenkort ook hier zijn debuut.

Lees ook onze Detailtest van de MG 3 1.5 Hybrid+.

Afmetingen: vol in het C-segment

Met een lengte van 4.476 millimeter, een breedte van 1.849 millimeter en een hoogte van 1.621 millimeter is de MG ES5 een flink stuk groter dan de ZS EV en valt hij nu pal in het segment van de compacte SUV’s. Een wielbasis van 2,73 meter doet ook het beste verhopen voor de beenruimte achterin, terwijl de koffer een inhoud heeft van 462 liter, uit te breiden naar 1.423 liter. Voor een volledig elektrische C-segment-SUV blijft de MG ES5 bovendien opvallend licht: tussen 1.615 en 1.740 kilogram, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

2025 MG ES5 preview

Modulair platform

Zijn modulaire MSP-platform deelt de MG ES5 met de MG 4. Deze SUV wordt altijd op de achterwielen aangedreven door een elektromotor van 125 kW/170 pk en 250 Nm, maar laat wel de keuze tussen twee batterijpakketten, allebei van het LFP-type (lithium-ijzer-fosfaat) en geleverd door het Chinese CATL-SAIC. Het kleinste van de twee heeft een capaciteit van 49,1 kWh en maakt officieel een rijbereik van 425 kilometer mogelijk; voor het grotere pakket spreken we over 62,2 kWh en 525 kilometer. Let wel, dat is telkens gemeten volgens de Chinese CLTC-procedure, de WLTP-cijfers zullen wat lager uitvallen.

DC-snellaadvermogens zijn er nog niet; MG spreekt enkel van 18 à 24 minuten om van 30 weer naar 80 procent batterijstatus te gaan. Een volledige laadbeurt op wisselstroom zou 8,5 à 11,5 uur in beslag nemen – dat lijkt dan weer eerder op een eenfasige omvormer te duiden.

Uitrusting: groot scherm

Binnenin is de MG ES5 voorzien van een aanraakscherm van 15,6 duim, gecombineerd met een digitale tellerpartij van 10,2 duim. Zijn infotainmentsysteem is uitgerust met stemherkenning, bluetooth en een wifi-hotspot. De stoelen zijn bekleed met kunstleer, die van de bestuurder is verwarmbaar. Op veiligheidsvlak mogen we dingen verwachten als een dodehoekcontrole, een spoorassistent.

Prijzen nog niet bekend

De Belgische prijzen voor de nieuwe MG ES5 – als hij tenminste die naam ook voor onze contreien behoudt – zijn nog niet bekend, maar naar goede MG-gewoonte beloven die ook ditmaal weer erg scherp te worden, zeker gezien de geleverde uitrusting. De MG ES5 kruist onder meer de degens met modellen als de Peugeot E-2008 of de Kia EV3. De lancering is gepland voor deze lente.

Bekijk ook onze video van de MG ZS Hybrid+

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten