Samenvatting Lexus ES (2026)
- Generatie 8
- Lengte van 5,14 meter (K-platform)
- Als HEV (ES 300h) en BEV (ES 350e/500e)
- Nieuwe generatie infotainment
- Europese introductie: voorjaar 2026
Update (21 mei 2025)
- België: enkel de elektrische ES
De nieuwe, intussen achtste generatie van Lexus ES wordt voorgesteld in China, maar komt in het voorjaar van 2026 ook naar Europa. En dat als ES 300h met een hybride aandrijflijn (FWD of AWD, 201 pk), maar ook als 100% elektrische ES 350e (FWD, 224 pk, 77 kWh) of ES 500e (AWD, 343 pk, 74,7 kWh). Opgepast: enkel de EV's komen naar België!
De duikende daklijn geeft de nieuwe ES een wat slanker silhouet, maar het koetswerk groeit wel tot 5,14 meter. Lexus houdt het overigens bij een klassieke kofferklep, dus zoek niet naar een vijfde deur. Ook de spoorbreedte neemt toe: met 6,4 cm voor- en zelfs 8,3 cm achteraan.
Clean Tech x Elegance
Het ontwerp van zowel het koetswerk als het interieur volgen de nieuwe Clean Tech x Elegance-designoctrine die Lexus op de nieuwe ES-generatie introduceert. Die bezorgt de Japanse berline een minimalistich ontwerp met de scherpe lijnen, een sobere stijl die ook binnenin doorgetrokken wordt. De achterbank komt met elektrisch verstelbare rugleuningen, volgens Lexus wordt de nieuwe EX nog stiller dan het vorige model.
Het wel erg strak vormgegeven dashboard krijgt tactiele bedieningsknoppen die pas oplichten wanneer je ze nodig hebt - Hidden Tech-schakelaars in Lexus-jargon. De nieuwe Lexus ES combineert een instrumentarium van 12,3 inch met een centrale display van 14 inch, waarop het nieuwe LexusConnect draait.
