Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / De eerste Neue Klasse is een feit: hier is de nieuwe BMW iX3

Geschreven door Steven Appelmans op 05-09-2025

Al jaren dweept BMW met zijn Neue Klasse, maar vandaag krijgt die conceptuele toekomstvisie ook eindelijk een productierijp vervolg. Nu maar hopen dat die iX3 het wachten waard is geweest…

Samenvatting BMW iX3 (2026)

  • Eerste model van de Neue Klasse
  • 800V-systeem, snelladen aan 400 kW
  • Batterij van 108,7 kWh, rijbereik van +800 km
  • 4,8 meter lang, koffervolume tot 1.750 liter
  • Panoramic Vision-head-updisplay 
  • 69.990 euro, introductie voorjaar 2026 

De Neue Klasse is meer dan een model alleen. Het is de toekomst volgens BMW, wat zich uiteraard vertaalt over een reeks aan modellen. En hoewel lang gedacht werd dat die nieuwe morgen zou beginnen met een opvolger van de 3 Reeks is het nu dus de iX3 die de spits afbijt.

BMW kan daarbij niet genoeg benadrukken dat die nieuwe iX3 niets – maar dan ook niets – gemeen heeft met zijn voorganger. En bij uitbreiding elke andere BMW die momenteel in de cataloog staat. Kijken we even naar de technische fiche van de SAV (Sports Activity Vehicle), dan zijn we geneigd de Duitsers daarin te volgen.

Meer is beter

Op elk (elektrisch) vlak dat er toe doet, schiet de nieuwe BMW iX3 net iets verder dan zijn voorganger. Batterijen? 108,7 kWh aan nettovermogen – toch voor de iX3 50 xDrive – die bovendien draait op 800 volt. Niet alleen raak je daardoor 805 kilometer ver op een lading (toch volgens de WLTP), als je dan finaal aan de snellader moet, dan piekt die dankzij de verbeterde elektrische architectuur bij 400 kW. In 21 minuten zou je zodoende van 10 terug naar 80 procent van de capaciteit moeten kunnen laden.

2026 BMW iX3 Neue Klasse

Ook qua vermogen zet die iX3 50 xDrive een stap vooruit. Met 469 pk en 645 Nm - vermogen dat hij haalt uit een extern geëxciteerde synchroonmotor op de achteras en een inductiemotor vooraan – neemt het spurtje tot 100 km/u niet langer dan 4,9 seconden in beslag. Hou je het rechterpedaal beneden, dan stopt de iX3 pas met versnellen bij 210 km/u.

Praktischer dan ooit

Tof, maar hoe zit het met de familiale waarden? Een groter rijbereik en extra prestaties zijn namelijk niets waard als je zelfs geen koters op de achterbank gepast krijgt. Wel, je bloedjes hoeven zich geen zorgen te maken. Binnen de 4,78 meter in de lengte, 1,90 meter in de breedte en 1,64 meter in de hoogte pas je makkelijk vier passagiers.

Officieel: BMW iX3

En een hoop bagage. Achter de achterbank past minstens 520 liter, volume dat je kan vergroten tot 1.750 liter als je die tweede rij ook neerklapt. Ook een frunk is voorzien (58 liter) en als dat nog niet zou volstaan, dan kan je eveneens nog tot 2 ton aan geremd vermogen aan de trekhaak hangen.

Infotainment 2.0

Eens achter het stuur – en als die optie uiteraard is voorzien – valt ook daar meteen de vernieuwing op. Vanaf nu wordt het Panoramic Vision namelijk geprojecteerd op je voorruit, waarbij die Head-up display zich uitstrekt van A-stijl tot A-stijl.

Achter het centrale aanraakscherm huist dan weer het Operating System X, ofte het nieuwste alteratie van BMW’s infotainmentsysteem. Naast de gekende streamingdiensten – Spotify, Disney+, YouTube, … - kan je met het ding nu ook Zoom-en. Handsfree, dat spreekt voor zich.

Heart of Joy

Meer elektronica, dat vergt uiteraard ook meer rekenkracht. Bij BMW spreken ze van ‘superbreinen’, wat in essentie een verzameling is van vier computers die elk een bepaald deel van de technologie stuurt en beheert. Uiteraard zijn die dingen ook software based waardoor ze over the air up te daten vallen als dat nodig zou zijn.

Officieel: BMW iX3

Het zogeheten Heart of Joy neemt daarbij de aandrijflijn en de rijdynamiek voor zijn rekening. Remmen, gassen en recuperen, het gebeurt allemaal tien keer sneller dan voorheen. BMW maakt zich zelfs sterk dat als je de elektronica zijn gang laat gaan, tot 98 procent van de remmanoeuvres verzorgd worden door de remrecuperatie. Zonder dat de fysieke remmen dus worden gebruikt.

De nieuwe iX3 zal vanaf het voorjaar van 2026 beschikbaar zijn. En dat vanaf 69.900 euro voor de X3 50 xDrive. De exemplaren voor onze markt rollen daarbij in Hongarije van de band, meer bepaald uit de nieuwe BMW-fabriek van Debrecen.  

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten