Samenvatting BMW iX3 (2026)
- Eerste model van de Neue Klasse
- 800V-systeem, snelladen aan 400 kW
- Batterij van 108,7 kWh, rijbereik van +800 km
- 4,8 meter lang, koffervolume tot 1.750 liter
- Panoramic Vision-head-updisplay
- 69.990 euro, introductie voorjaar 2026
De Neue Klasse is meer dan een model alleen. Het is de toekomst volgens BMW, wat zich uiteraard vertaalt over een reeks aan modellen. En hoewel lang gedacht werd dat die nieuwe morgen zou beginnen met een opvolger van de 3 Reeks is het nu dus de iX3 die de spits afbijt.

BMW kan daarbij niet genoeg benadrukken dat die nieuwe iX3 niets – maar dan ook niets – gemeen heeft met zijn voorganger. En bij uitbreiding elke andere BMW die momenteel in de cataloog staat. Kijken we even naar de technische fiche van de SAV (Sports Activity Vehicle), dan zijn we geneigd de Duitsers daarin te volgen.
Meer is beter
Op elk (elektrisch) vlak dat er toe doet, schiet de nieuwe BMW iX3 net iets verder dan zijn voorganger. Batterijen? 108,7 kWh aan nettovermogen – toch voor de iX3 50 xDrive – die bovendien draait op 800 volt. Niet alleen raak je daardoor 805 kilometer ver op een lading (toch volgens de WLTP), als je dan finaal aan de snellader moet, dan piekt die dankzij de verbeterde elektrische architectuur bij 400 kW. In 21 minuten zou je zodoende van 10 terug naar 80 procent van de capaciteit moeten kunnen laden.

Ook qua vermogen zet die iX3 50 xDrive een stap vooruit. Met 469 pk en 645 Nm - vermogen dat hij haalt uit een extern geëxciteerde synchroonmotor op de achteras en een inductiemotor vooraan – neemt het spurtje tot 100 km/u niet langer dan 4,9 seconden in beslag. Hou je het rechterpedaal beneden, dan stopt de iX3 pas met versnellen bij 210 km/u.
Praktischer dan ooit
Tof, maar hoe zit het met de familiale waarden? Een groter rijbereik en extra prestaties zijn namelijk niets waard als je zelfs geen koters op de achterbank gepast krijgt.

En een hoop bagage. Achter de achterbank past minstens 520 liter, volume dat je kan vergroten tot 1.750 liter als je die tweede rij ook neerklapt. Ook een frunk is voorzien (58 liter) en als dat nog niet zou volstaan, dan kan je eveneens nog tot 2 ton aan geremd vermogen aan de trekhaak hangen.
Infotainment 2.0
Eens achter het stuur – en als die optie uiteraard is voorzien – valt ook daar meteen de vernieuwing op. Vanaf nu wordt het Panoramic Vision namelijk geprojecteerd op je voorruit, waarbij die Head-up display zich uitstrekt van A-stijl tot A-stijl.

Achter het centrale aanraakscherm huist dan weer het Operating System X, ofte het nieuwste alteratie van BMW’s infotainmentsysteem. Naast de gekende streamingdiensten – Spotify, Disney+, YouTube, … - kan je met het ding nu ook Zoom-en. Handsfree, dat spreekt voor zich.
Heart of Joy
Meer elektronica, dat vergt uiteraard ook meer rekenkracht. Bij BMW spreken ze van ‘superbreinen’, wat in essentie een verzameling is van vier computers die elk een bepaald deel van de technologie stuurt en beheert. Uiteraard zijn die dingen ook software based waardoor ze over the air up te daten vallen als dat nodig zou zijn.

Het zogeheten Heart of Joy neemt daarbij de aandrijflijn en de rijdynamiek voor zijn rekening. Remmen, gassen en recuperen, het gebeurt allemaal tien keer sneller dan voorheen. BMW maakt zich zelfs sterk dat als je de elektronica zijn gang laat gaan, tot 98 procent van de remmanoeuvres verzorgd worden door de remrecuperatie. Zonder dat de fysieke remmen dus worden gebruikt.
De nieuwe iX3 zal vanaf het voorjaar van 2026 beschikbaar zijn. En dat vanaf 69.900 euro voor de X3 50 xDrive. De exemplaren voor onze markt rollen daarbij in Hongarije van de band, meer bepaald uit de nieuwe BMW-fabriek van Debrecen.