Samenvatting Audi Q3 (2025)
- Duitse broer van Spaanse Cupra Terramar
- Adaptieve koplampen met micro-ledmodules
- Nieuwe generatie bedieningshendels aan het stuur
- Als TFSI, TDI én e-Hybrid
- Vanaf 40.500 euro
Audi spiegelt het design van zijn ene SUV aan dat van zijn andere. Je moet dan ook erg goed kijken of je de nieuwe Q3 dan wel een Q5 of Q6 e-Tron voor je hebt staan. Naast zijn wat compactere formaat onthullen vooral designdetails zoals de dubbele achterlichtblokken dat het hier over de nieuwe Q3 gaat.
Micro-ledmodules
Over lichten gesproken… Audi is altijd al sterk bezig geweest met lichtsignaturen en matrixfuncties allerhande, maar tegenwoordig proberen ze zich in Ingolstadt te onderscheiden door adaptieve verlichtingsfuncties waarvan je het design kunt aanpassen aan je persoonlijke smaak. De Q3 wordt daarbij het eerste model dat gebruikmaakt van zogenoemde micro-ledmodules, die nóg compacter en nóg helderder zouden zijn dan de huidige
matrix-ledkoplampen.
Die focus op de lichtblokken dient niet alleen de présence van de nieuwe Q3, maar ook de veiligheid. Zo maakt Audi gewag van een nieuwe
dodehoekwaarschuwing die op de rijweg zelf geprojecteerd wordt, zodat je als bestuurder nog sneller kunt reageren.
Sport én comfort
Net zoals de Cupra Terramar en de Volkswagen Tiguan maakt ook de nieuwe Q3 gebruik van de bekende MQB-basis. Daarbij wordt extra ingezet op comfort, want naast de passieve standaardophanging en het strakkere sportonderstel kun je ook kiezen voor een nieuwe variant met adaptieve schokdempers.
Audi belooft niet alleen een grotere spreidstand tussen sportiviteit en comfort, maar ook een verbeterd reactievermogen op oneffenheden in het wegdek. Die comfortfocus zou je ook merken aan de verbeterde geluidsisolatie van het interieur en de geoptimaliseerde aerodynamica, die windgeluiden, bijvoorbeeld rond de zijspiegels, verder naar de achtergrond dwingt.
Zoals op de Werchter-weide
Audi was jarenlang de standaard op het vlak van interieurontwerp en -kwaliteit, een positie die ze in Ingolstadt langzamerhand kwijtgespeeld zijn. Die lat moet weer wat hoger bij de nieuwe Q3. Verschillende interieurpakketten met allerlei lichtfuntionaliteiten gaan daarbij hand in hand met een optionele Sonos-geluidsinstallatie die echte Werchter-sensaties vooropstelt.
Het gebogen dashboardpaneel dat het instrumentenpaneel en de multimediamodule bundelt, kennen we uit andere modellen uit de Audi-portfolio; de centrale Android Automotive-interface van het MMI-systeem herbergt evenmin geheimen. Wél nieuw is de herwerkte gebruikerservaring voor de hendels op de stuurkolom: het exemplaar aan de rechterkant dient om de motor in versnelling te zetten, die aan de linkerkant gebruik je voor de richtingaanwijzers en de ruitenwissers.
Voor wat praktisch vernuft zorgt de verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen. Het laadvolume schommelt van minimaal 488 liter tot maximaal 1.386 liter. Zowel de Terramar als de Tiguan doet op dat vlak beter.
TFSI, TDI en e-Hybrid
Het motoraanbod van de nieuwe Q3 klinkt bekend. Het aanbod start met de voorwielaangedreven 1.5 TFSI van 150 pk, die je ook met 204 pk en
vierwielaandrijving kunt krijgen. De snelste benzinemotor is de 2.0 TFSI, die 265 pk ontwikkelt en tot 2,1 ton trekken kan.
Ook een dieselkrachtbron behoort nog altijd tot de mogelijkheden; die 2.0 TDI is voorwielaangedreven goed voor 150 pk en als Quattro 193 pk sterk. Van een manuele transmissie is al even geen sprake meer, schakelen doe je via de gerobotiseerde S Tronic. In afwachting van een eventuele S-
of RS-variant fungeert de Q3 e-Hybrid als topmodel van het gamma.
Die 272 pk en 400 Nm sterke stekkerhybride maakt gebruik van een batterijpakket van 25,7 kWh, wat resulteert in een elektrisch rijbereik van liefst 120 kilometer. Bovendien kun je gelijkstroom laden tot 50 kW, zodat je de verbrandingsmotor in principe enkel bij lange afstanden zult moeten aanspreken.
Autonome reddingsfunctie
De Q3 krijgt een heel arsenaal aan veiligheidssystemen, een waslijst aan assistentiefuncties die ons enkele pagina’s zou vragen om uit te leggen. We
onthouden dat deze Audi tot vijf automatische parkeermanoeuvres kan memoriseren, die maximaal 50 meter lang mogen zijn en die je desgewenst een
naam kunt geven.
Interessanter is de autonome manier waarop deze Audi zich naar de pechstrook kan bewegen wanneer de bestuurder niet langer in staat is om de
wagen te besturen.
Belgische prijzen
- Audi Q3 TFSI 110kW: 40.500 euro
- Audi Q3TFSI quattro 150 kW: 47.700 euro
- Audi Q3 TFSI quattro 195 kW: 57.500 euro
- Audi Q3 TDI 110 kW: 42.600 euro
- Audi Q3 TDI quattro142 kW: 49.900 euro
- Audi Q3 e-Hybrid quattro 200 kW: nog niet bekend
