Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Alfa Romeo 8C Spider

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-02-2008

Het formidabele succes van de 8C Competizione heeft de Alfa-top overtuigd om in Genève de cabrioversie los te laten op pers en publiek. De Spider is nog verleidelijker en exclusiever dan de coupé.

Net zoals van de coupé zullen van de Spider maar 500 exemplaren gebouwd worden. De 8C zal dus een zeldzame auto blijven, bestemd voor een zeer select publiek. Deze Spider is heel sterk gebaseerd op de tweezitscoupé, die in 2006 werd voorgesteld in Parijs. De basislijnen, gaande van de druppelvormige koplampen over de golvende gordellijn tot de ronde achterlichten met ledtechnologie, bleven onaangeroerd. Maar de tekenpen van de ontwerpers werd ook geleid door aerodynamische bekommernissen. Resultaat: net zoals bij de coupé is de Cz (of "liftcoëfficiënt") negatief om de stabiliteit bij hoge snelheid te verhogen.

Ook het compacte stalen chassis bleef onaangeroerd. In combinatie met een koetswerk van koolstofvezel vertoont het onderstel van de coupé namelijk voldoende stijfheid om ook voor de Spider te kunnen dienen. Het enige wat echt verandert, is - vanzelfsprekend - de elektrohydraulische kap, die zich laat bedienen door middel van een knop op het dashboard. Alfa omschrijft de handeling als "gemakkelijk, snel en veilig". De soepele kap bestaat uit twee lagen: aan de buitenkant een meerlagige stof die bescherming moet bieden tegen natuurlijke en andere vormen van agressie, en een binnenlaag die vooral dienstdoet als geluiddemper. Deze stoffen kap zal beschikbaar zijn in verschillende kleuren.

De motor is nog steeds de V8 van 4.691 cc van Maserati (en onrechtstreeks dus van Ferrari), met een blokhoek van 90 graden. Hij ontwikkelt 450 pk bij 7.000 o/m en 480 Nm bij 4.750 o/m, maar kan doortrekken tot 7.500 o/m. De achtpitter is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak met stuurbediening en een zelfsperrend differentieel. Om al dat geweld veilig tot stilstand te brengen is de Alfa Romeo 8C Spider uitgerust met koolstofceramische Brembo-remschijven met een diameter van 380 millimeter vooraan en 360 millimeter achteraan.

Gezien de beperkte oplage van 500 exemplaren zal Alfa Romeo - net zoals voor de 8C Competizione - gebruikmaken van een wachtlijst in combinatie met landgebonden quota en andere criteria om de voertuigen toe te kennen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten