Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Aston Martin: de Valkyrie laat zich zien

Verwachte lancering : 01-01-2018

Geschreven door Jean-François Christiaens op 12-07-2017

Aston Martin onthult officieel het adembenemende lijnenspel van zijn hypercar Valkyrie. Het geeft ook de eerste foto van het interieur vrij! Maar opgepast, de definitieve look van deze buitengewone auto ligt nog niet helemaal vast.

U dacht dat alle Aston Martins op elkaar leken? Dan maakt de Valkyrie met één pennentrek brandhout van dit vooroordeel! Deze hypercar, waarvan de vorm zuiver door aerodynamische eisen werd bepaald, heeft inderdaad nog maar weinig gemeen met de elegante sportwagens waarmee James Bond grote sier maakt! Deze Valkyrie, die werd bedacht door de beroemde Formule 1-ingenieur Adrian Newey, heeft meer weg van een voor de weg gehomologeerde racebolide zoals die gebruikt worden voor uithoudingsraces. De auto, die zo werd getekend dat hij een maximale neerwaartse kracht genereert zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op reuzegrote spoilers, valt op door zijn bijna gesloten velgen en, vooral, door zijn enorme openingen net achter de voorwielen. Op basis van windtunneltests heeft Adrian Newey kunnen bepalen dat deze openingen voor bijzonder veel aerodynamische druk zorgen waarna hij de ontwerpers de opdracht gaf om dit in hun design te integreren. Het lastenboek voor het design staat overigens nog niet helemaal vast bevestigde Miles Nurnberger, de designchef voor het project Valkyrie: “Ik zou zeggen dat de stijl van de auto voor ongeveer 95% vaststaat (…). De niet-structurele onderdelen kunnen echter nog altijd evolueren als je weet dat Adrian (Newey) nog steeds tests aan het uitvoeren is om nog meer neerwaartse druk te genereren.”

Merklogo is lasergravure

Los van deze zoektocht naar zoveel mogelijk neerwaartse druk maakt het team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de hypercar van Aston Martin en RedBull, die initieel bekend stond onder de codenaam AM-RB 001, er een punt van om de auto bovendien zo licht mogelijk te houden. Zo zijn de koplampen maar liefst 40% lichter dan de units die gebruikt worden in andere Aston Martins. Een ander veelzeggend voorbeeld is het gevleugelde Aston Martin-logo dat hier chemisch op een ultradunne aluminium plaat (slechts 70 micron dik of 30% dunner dan een mensenhaar!) werd gegraveerd. Daarmee is dit merklogo zowat 99% lichter dan een klassieke badge, maar heeft het volgens de ontwerpers toch wel veel meer uitstraling dan een eenvoudige sticker! Verder valt het op dat de zijspiegels vervangen werden door camera’s. Bovendien onthult Aston Martin in een foto ook het interieur van zijn Valkyrie. Het hoeft niet te verbazen dat de cockpit behoorlijk kaalgeplukt overkomt en volledig op de racerij is geïnspireerd. Het stuur, dat kan worden weggenomen voor een vlottere instap, omvat alle functies. Aan boord van de Valkyrie is er plaats voor twee volwassenen die dezelfde zithouding zullen moeten aannemen als in een eenzitter: benen gestrekt en de voeten “naar de hemel” gericht.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten