Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A7 55 TFSI e quattro: plug-in hybride en vierwielaandrijving

Geschreven door David Leclercq op 13-09-2019

Audi blijft zijn modellen stapsgewijs verder elektrificeren. De komst van de A7 in plug-in hybride versie bevestigt die tendens.

Tegen 2025 belooft Audi niet minder dan 20 plug-in hybride modellen in zijn gamma. De elektrische tendens zet dus door en wordt vandaag weer wat concreter met de A7 Sportback, die er voortaan in een nieuwe versie 55 TFSI e quattro is.

Krachtig

Zoals zo vaak in deze prijsklasse blijft vermogen een bepalende factor. De A7 breekt niet met deze traditie door een 2.0-turboviercilinder (252 pk) te combineren met een elektromotor van 105 kW. Resultaat: een systeemvermogen van 367 pk en een koppel van 500 Nm, dat al vanaf 1.250 o/m beschikbaar is. Prestatiegewijs moet de A7-met-stekker zich dus ondanks zijn ‘kleine’ tweeliter niet schamen, want hij sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en haalt een top van 250 km/u.

40 kilometer

De batterij in de A7 slaat 14,1 kWh op onder een spanning van 381 volt. Dat moet volstaan voor 40 puur elektrische kilometers op de WLTP-cyclus en een topsnelheid van 135 km/u. De batterij is onder de koffervloer geplaatst, die dus vlak blijft. In maximale configuratie slikt de bagageruimte nog 1.235 liter. Afhankelijk van de omstandigheden kan de sturing kiezen voor uitrollen in vrijloop met uitgeschakelde motor of voor recuperatie van de bewegingsenergie, die kan oplopen tot 35 kW. De elektromotor staat in voor lichte vertragingen tot 0,1 g, wat overeenkomt met de meeste dagelijkse remmaneuvers. Bij remmen tot 0,2 g kan de recuperatie pieken op 80 kW.

Hoe laden?

De batterij volledig opladen aan een industriële driefasenstekker van 400V en 16A duurt slechts 2,5 uur. De auto kan laden aan maximaal 7,4 kW aan wisselstroom. Met een huishoudstopcontact van 230V kan een lege accu in zo’n 7 uur worden volgeladen. Het is ook mogelijk om onderweg te laden dankzij de e-tron Charging Service van Audi, die toegang geeft tot meer dan 100.000 laadpunten in heel Europa.

Altijd quattro

De Audi A7 behoudt zijn quattro-vierwielaandrijving, maar wel in de ultra-versie, wat betekent dat ze niet permanent is maar ontkoppelbaar. Zo kan energie worden gespaard. HD-ledmatrixkoplampen, sportstoelen, automatische airco in 4 zones, keyless go, Audi Virtual Cockpit, specifieke PHEV-schermen, 19-duimse meerspaaksvelgen en rode remklauwen zijn standaard.

De orderboekjes voor deze Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro zijn nu al open, met een startprijs van 81.950 euro in België. Dat lijkt vrij duur als je weet dat de puur elektrische e-tron quasi even veel kost. De marktintroductie is gepland in het vierde trimester van 2019.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten