Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi SQ5 TDI: milde hybride

Geschreven door Klaas Janssens op 21-02-2019

De nieuwe Audi SQ5 haalt 347 pk en 700 Nm uit de combinatie van een TDI-dieselmotor, een elektrisch aangedreven compressor en een mild hybride 48-voltsysteem.

Op het Autosalon van Genève stelt Audi een sportieve S-variant van de Q5 voor. En die krijgt een dieselkrachtbron in de neus gestopt. De 3 liter-V6 krijgt evenwel de hulp van een elektrisch aangedreven compressor en van een mild hybride systeem op 48 volt. En dat zorgt ervoor dat de SQ5 TDI een piekvermogen van 347 pk paart aan een maximumkoppel van liefst 700 Nm. Geholpen door de tractie van de Quattro-vierwielaandrijving vraagt het sprintje van 0 naar 100 km/u slechts 5,1 seconden. En dat voor een gemiddeld normverbruik van 6,6 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 172 gram (NEDC).

MHEV

De in het inlaattraject achter de intercooler gesituteerde, tot 7 kW krachtige e-compressor vlakt het turbogat van de klassieke, met een variabele geometrie gezegende lader uit, waardoor de V6 kwieker reageert en het koppel sneller vrijkomt. Reeds bij 1.650 toeren per minuut trekt de SQ5 TDI aan de teugels, de maximale trekkracht van 700 Nm blijft beschikbar tussen de 2.500 en de 3.100 opm. Het helpt niet alleen de prestaties, maar ook het verbruik. Zeker in combinatie met MHEV-systeem op 48 Volt (Mild Hybrid Electric Vehicle), een riemaangedreven start-generator die elektrische energie recupereert en opslaagt in een compacte lithium-ionmodule. Afhankelijk van de gekozen rijmodus en de staat van de batterijen kan de Audi SQ5 TDI tot 40 seconden freewheelen met uitgeschakelde motor, terwijl het stop-startsysteem zich reeds activeert vanaf 22 km/u.

Sportdifferentieel

Het Quattro-systeem van de Audi SQ5 TDI verdeelt het motorkoppel volgens een variabele 40/60-verdeling over beide assen, waarbij tot 70% naar de voor- en tot 85% naar de achteras gestuurd kan worden. Het actieve sportdifferentieel dat krachten tussen de achterwielen stuurt, blijft optioneel. Schakelen doe je met een achttraps-Tiptronic. De SUV staat op een met 30 millimeter verlaagd sportonderstel met actieve dempers, maar de adaptieve luchtvering is optioneel. De gegoten 20-duimsvelgen (maatje 255/45) vullen zich met opgewaardeerde remmen, vooraan met aluminium remklauwen met zes zuigers en een diameter van 375 millimeter. Die klauwen kleuren zwart, tenzij je bijbetaalt voor rode exemplaren. Ook 21-duimers behoren tot de mogelijkheden.

Commercialisatie

Het koetswerk van de Audi SQ5 TDI herken je aan de hertekende bumpers die scherpere contouren combineren met grotere koelsleuven. Ook het radiatorrooster krijgt een eigen design met dubbele lamellen uit aluminium en decoratieve elementen in het Twilight Grey. Zoals bij elk S-model uit de Audi-stal krijgen de zijspiegels uit aluminium opgetrokken kappen. Het donkergekleurde interieur verwelkomt verlichte dorpels met S-logo, specifieke sportstoelen die leder mixen met alcantara en contrasterende stiksels. De inlays zijn vervaardigd uit geborsteld aluminium, optioneel komen ze in koolstofvezel of hout.

De Audi SQ5 TDI MHEV debuteert deze zomer.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten