Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Avatr 12 neemt Mercedes EQE en Tesla Model S in het vizier

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-09-2023

Het jonge Chinese merk Avatr heeft zopas de 12 – lees One Two – onthuld, die zich met solide argumenten opwerpt als rivaal van de Mercedes EQE en Tesla Model S.

Avatr – zonder de derde 'a' – doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar het is een Chinese constructeur van elektrische auto's die is ontstaan uit een joint venture tussen CATL ('s werelds grootste batterijfabrikant), technologiegigant Huawei en autoconstructeur Changan. Deze drie Chinese partners hebben al een SUV onthuld met de naam 11 – lees One One – en maakten gebruik van de mediahype op de IAA Mobiliteitsshow in München om de 12 – lees One Two – te onthullen in de marge van de show. Beide modellen zijn ontworpen in München en Avatr is van plan om de berline binnen twee jaar in Europa op de markt te brengen. De Avatr 12 zal dan de Mercedes EQE en Tesla Model S viseren.

2023 Avatr 12

Zoals de Polestar 4

Qua styling heeft deze grote sedan een vrij vloeiende stijl met als onderscheidend kenmerk dat hij geen achterruit heeft, zoals een zekere Polestar 4 die eerder dit jaar werd gepresenteerd. Zoals het een goede elektrische auto betaamt, heeft hij een zeer lange wielbasis, een hoge gordellijn om de 'dikte' te verbergen van de vloer met daarin het accupakket, en korte overhangen met wielen met een grote diameter die op de vier hoeken van de carrosserie naar achteren zijn geplaatst. De C-vormige dagrijverlichting wordt bekroond door een dunne horizontale lijn, terwijl de koplampen zelf zijn geïntegreerd in de C aan de uiteinden van de bumper. De haaienneus wordt bekroond door een centrale luchtinlaat die kan worden afgesloten. Het onderste deel van de flanken van de auto is sterk vormgegeven, met een fastbackprofiel, cameraspiegels en een gespierde achtersteven.

2023 Avatr 12

Tesla Model S-uitdager

Met een lengte van 5020 mm, een breedte van 1999 mm en een hoogte van 1460 mm is de Avatr 12 duidelijk gepositioneerd als een directe concurrent van de Tesla Model S en de Mercedes EQE, en dus meer upmarket dan een Nio ET7 (Nio was een van de oprichters voordat het zijn aandelen verkocht aan Changan). Een ander voorbeeld is de Zeekr 001, die vergelijkbare proporties heeft maar een meer shooting-brakeprofiel. De vloer biedt plaats aan een door CATL geleverd accupakket met een capaciteit van 94,5 kWh (terwijl de Avatr 11 SUV afhankelijk van de versie 90,4 kWh of 116,8 kWh biedt). Dit zou CATL's nieuwe LFP-batterijtechnologie kunnen zijn, bekend als Shenxing Superfast Charging lithium ijzerfosfaat. Hiermee kan de auto in 10 minuten tot 400 km actieradius terugwinnen. Er zullen twee configuraties worden aangeboden: een achterwielaangedreven eenmotor met 312 pk en een vierwielaangedreven tweemotor met 586 pk.

2023 Avatr 12

Huawei-technologie

In het interieur onderscheidt de Avatr 12 zich van zijn rivalen dankzij een heel andere schermconfiguratie. Terwijl er een 'klassiek' centraal scherm is voor het beheer van het infotainmentsysteem en algemene bedieningselementen in de cabine, bevindt zich aan de onderkant van de voorruit een panoramisch scherm van 35,4 duim over de hele breedte. Hierop worden instrumenten en rij-informatie weergegeven, maar er is ook een display voor de passagier. Het wordt uitgebreid met twee schermen die beelden van de achteruitkijkspiegels projecteren. Bij gebrek aan een achterruit is de centrale achteruitkijkspiegel ook digitaal. Het HarmonyOS 4.0 besturingssysteem wordt geleverd door Huawei, dat het aanvult met het Huawei Advanced Drinving System 2.0. Dit combineert verschillende rijhulpen met behulp van 29 sensoren, waaronder 3 LIDAR's.

2023 Avatr 12

Luxe en wulpsheid

De styling van het interieur is modern en luxueus 'à la chinoise', met kleurkeuzes die Europese klanten zouden kunnen verrassen. De gebruikte materialen zijn echter van topklasse, met lederen bekleding die ook het dashboard en het stuurwiel bedekt, waarvan de laatste een kleine diameter heeft en aan de boven- en onderkant is voorzien van afgeplatte randen. Het interieur baadt in het licht dankzij het enorme panoramadak, dat naar wens ondoorzichtig of transparant kan worden gemaakt, terwijl de ambiance wordt verzorgd door het 27 luidsprekers tellende high-end audiosysteem en de geurverspreider, die 3 op de natuur geïnspireerde geuren biedt.

2023 Avatr 12

Prijs en leveringen

Er is nog geen prijs bekendgemaakt voor de Avatr 12, maar het merk heeft aangegeven dat hij binnen de komende twee jaar in Europa wordt verwacht.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten