Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Wat maakt de Cadillac Presidential Limousine zo presidentieel?

Als President van de Verenigde Staten krijgt Barack Obama een vloot van twaalf zwaar beveiligde limousines toegewezen. Het ding meet 5,4 meter, weegt bijna 7 ton en kost zowat 1,1 miljoen euro per stuk. En wel hierom...

Nu is niets wat het lijkt, want eigenlijk is de presidentiële limousine geen Cadillac. Eerder een als auto vermomde tank. Of tanks, want President Obama kan over een vloot van twaalf wagens beschikken. Met speciaal opgeleide chauffeurs, die stage lopen in het Amerikaanse Beltsville. Elk exemplaar heeft ook zijn eigen mecanicien, een federale agent die zowat voortdurend over de technische conditie van zijn Caddy waakt.

En daar heeft de Amerikaanse Geheime Dienst een goede reden voor. Tot het begin van deze eeuw kochten ze productie-Cadillacs op die ze lieten verbouwen tot presidentiële limousine. Maar die aftermarket-behandeling hypothekeerde de betrouwbaarheid, waardoor ze regelmatig in panne vielen. Door het extra gewicht liet de koppeling het regelmatig afweten en hielden de remmen het slechts enkele honderden kilometers vol.

Vanaf het moment dat George W. Busch aan de macht kwam, veranderde het Witte Huis het geweer van schouder en besloten ze zelf een wagen te bouwen. Daarvoor richtte General Motors een speciale R&D-afdeling op. En zo belanden we als vanzelf bij deze voor Barack Obama ontwikkelde limousine, bijgenaamd "The Beast".

Cadillac

The Beast

  • Motor - Een V8 van GM-origine. De specs blijven geheim, maar we weten wel dat het ding zuipt als een Zwitser. Er is sprake van een gemiddeld verbruik van 3,7 mijl/gallon, dat is bijna 80 liter per 100 kilometer.

    Prijskaartje - Aan de bouw van een presidentiële Cadillac zou een prijskaartje van zo maar eventjes 1,5 miljoen dollar hangen, omgerekend zo'n 1,1 miljoen euro. Dat is zowat evenveel als een McLaren P1 of een Porsche 918 Spyder.

    Koetswerk - Veiligheid primeert, geen wonder dat deze limousine beveiligd is als een tank. Maar dat maakt het ding ook verschrikkelijk zwaar. Zo zou Obama de deuren eigenhandig amper openkrijgen en zou het totaal gewicht bijna 7 ton bedragen.

    Interieur - Geen chemische aanval die de inzittenden van de wijs kan brengen, want het interieur wordt beademd door een speciaal aircosysteem die de President en zijn passagiers urenlang van zuurstof kan voorzien.

    Snufjes - Uiteraard kan de President van de Verenigde Staten over de meest gesofistikeerde communicatieapparatuur beschikken, zodat hij kan communiceren met The Situation Room of het Pentagon. Naast de gangbare comfortsnufjes experimenteert General Motors ook met speciale nachtkijkers die gestuurd worden via in de voorbumper ondergebrachte camera's, zodat de bestuurder ook zonder zicht een uitweg kan vinden.

    Wapens - Verwacht geen James Bond-toestanden, voor hittezoekende raketten en uit het dak floepende mitrailleurs ben je hier aan het verkeerde adres. Alleen in de koffer vind je extra wapens en munitie, zodat de geheimagenten nooit om vuurkracht verlegen zitten.

    Banden - Om de aanzienlijke massa de baas te blijven en om spelenderwijs over spijker, kraaienpoten en andere pretbedervers te snorren, staat "The Beast" op runflats van GoodYear-makelij. Verstrekt met kevlar, uiteraard.

    EHBO - In elke parada rijdt sowieso een ambulance mee, waarin hoog opgeleide artsen klaar zitten om Barack en de zijnen van medische zorgen te voorzien. Maar ook in de presidentiële Cadillac is er een uitgebreide EHBO-kit aanwezig, inclusief bloedzakjes met het bloedtype van Obama.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten