Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Bentley Continental Flying Spur Speed

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-06-2008

Naar aanleiding van zijn esthetische en onderhuidse facelift krijgt de Bentley Continental Flying Spur, net zoals de Continental GT, een krachtigere Speed-versie in zijn gamma.

De Bentley Continental Flying Spur Speed ziet het vermogen van de W12 groeien van 560 pk naar 610 pk (of 449 kW). Het koppel stijgt met 15 procent van 650 Nm naar 750 Nm bij 1.750 o/m. Daarmee is de Flying Spur Speed in staat om in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h te sprinten en een top te bereiken van 322 km/h. Deze superluxueuze vierdeursberline kreeg een met 10 millimeter verlaagd chassis, een hardere ophanging, een zwaarder stuur en een minder snel ingrijpend ESP. Allemaal met het oog op een dynamische rijstijl. Overigens werd ook de rest van het Flying Spur-gamma herzien, niet alleen op esthetisch vlak, maar ook qua uitrusting en rijkwaliteiten.

De "gewone" versie van de Flying Spur raakt niet aan het vormogen van de W12 biturbo. Met zijn 560 pk sprint hij in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h 5 en haalt hij een topsnelheid van 312 km/h. Een van de innovaties van deze facelift is de adaptieve snelheidsregelaar met radar en "follow-to-stop"-functie, die het mogelijk maakt om een vooraf ingestelde afstand tot een voorligger te handhaven. De remschijven werden aangepast om hun levensduur te verlengen en als optie zijn zelfs carbonceramische exemplaren leverbaar. Het onderstel onderging trouwens nog talrijke andere wijzigingen en ook het uitlaatsysteem werd herzien.

Ook op esthetisch vlak werd de Flying Spur onder handen genomen. Onze landgenoot Dirk van Braeckel wilde de persoonlijkheid van de wagen onaangetast laten, maar die enkel «een nieuwe verjongde look vooraan geven en een meer verfijnde en evenwichtigere lijn achteraan». Zo staat het radiatorrooster met verchroomde grille verticaler opgesteld. De luchtinlaten onderaan werden groter. De achterbumper kreeg een verchroomde strip die naar de zijkant loopt en een zwart paneel onderaan. Ook de omlijsting van de koplampen en achterlichten is voortaan verchroomd. Om het comfort aan boord nog te verhogen zijn de zijruiten vervaardigd van akoestisch glas, is de bodem driedubbel gelamineerd en werden de wielkasten beter geïsoleerd.

Ook het interieur werd opgewaardeerd. Naast meer personaliseringsmogelijkheden omvat de catalogus een Naim-audiosysteem - exclusief voor Bentley - met een versterker van 1.100 Watt als optie. Volgens de constructeur is dit het beste ingebouwde audiosysteem ter wereld. Daarnaast is het tegen meerprijs mogelijk om een iPod, mp3-speler of USB-stick aan te sluiten dankzij een aansluitingsmodule in het handschoenkastje. De stoelen werden verbeterd en de achterbank is compleet vernieuwd. Die kan als optie geleverd worden met twee elektrisch verstelbare stoelen en een vaste centrale stoel. Om deze limousine probleemloos te parkeren maakt de parkeerhulp gebruik van nieuwe grafische tekeningen op het multimediascherm.

De Speed onderscheidt zich uiterlijk van de rest van het gamma door geperforeerde metalen sportpedalen, een schakelpook in geborsteld chroom en afgewerkt met leer, en deurpanelen in geperforeerd leder. Hij krijgt ook extra chroominleg, een driespakig sportstuur en imposantere uitlaten. Tot slot is de Speed geschoeid met twintigduimvelgen met Pirelli P-Zero-banden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten